Page 138 - GRAFİK TASARIM 11
P. 138
Etkinlik
Olimpiyat Oyunlarında Piktogram
Piktogramın tarihî süreci incelendiğinde olimpiyat oyunlarında kullanılan semboller önemli bir
yer tutmaktadır. Çünkü bu önemli organizasyonda farklı ülkelerden gelen insanların aynı ortam-
da buluşması ve iletişim kurması sağlanmaktadır. Olimpiyat bölgesindeki sporcu ve izleyiciler,
kendilerine rehberlik edecek evrensel işaretlere ihtiyaç duyar. Olimpiyat oyunları piktogramla-
rı bu gereksinimden dolayı ortaya çıkmıştır. İlk örneklerinde uluslararası iletişimi sağlayacak
semboller, ilerleyen yıllarda olimpiyatların yapıldığı şehirlerde kullanılan afiş, billboard, kitap,
para, pul ve biletlerde hem dekoratif bir görsel eleman hem de ev sahibi ülkenin hazırladığı
kimlik programının önemli bir parçası olarak işlev görmeye başlamıştır.
1936 yılında düzenlenen Berlin (Almanya) Olimpiyatları’nda dört olimpik piktogram çalışılmış-
tır. Bu piktogramlar, modern örnekleriyle benzerlik göstermese de böylesi bir organizasyonda
ilk kez kullanılmaları açısından önemlidir (Görsel 4.197). 1964 yılında Tokyo Olimpiyatları için
uyum ve yer bulma işaretleri olarak Masaru Katsumie (Masaru Katsumey) ile Yoshiro Yamas-
hita (Yoşiro Yamaşito) tarafından piktogramlar tasarlanmıştır. Bu semboller, doğallığı ve sade-
liğinden dolayı o dönemde büyük yankı uyandırmıştır.
1968 Meksika Olimpiyatları için Amerikalı tasarımcı Lance Wyman’ın (Lens Waymın) rehberliğinde
ortaya çıkarılan sembollerin farklı olmaları amaçlanmış ve uygulanmıştır (Görsel 4.198-4.201).
Görsel bir tarzı olan, aynı sistematik yapıdan çıkmış ve olimpiyat oyunlarının yanı sıra pek çok
kamusal alanda da kendine yer bulan piktogramların yaratıcısı ise 1972 Münih (Batı Almanya)
Olimpiyatları’nın görsel tasarım sorumlusu Otl Aicher’dir (Ot Aşir).
Görsel 4.197: Görsel 4.198: Görsel 4.199:
Berlin Olimpiyatları Mexico City Olimpiyat
piktogramları, 1936 Oyunları piktogramları, 1968 Münih Olimpiyatları
piktogramları, 1972
1936 Berlin, 1964 Tokyo ve 1972 Münih Olimpiyatları’yla (Görsel 4.199) başlayan yerleşmiş
tasarım sürecinde olimpik oyunlar için piktogram hazırlamak gelenekselleşmiştir. Otl Aicher’e
göre piktogramlar; farklı kültürlerden ve farklı meslek gruplarından insanların anlayacağı şekil-
de tasarlanmalı, geleneklere saygılı, tarafsız, okunabilir ve anlaşılabilir olmalıdır. Montreal’de-
ki (Kanada) olimpiyat komitesi Aicher’in piktogramlarını, üzerinde hiçbir değişiklik yapmadan
Görsel 4.200: Görsel 4.201: Görsel 4.202:
Los Angeles Olimpiyatları Meksika Olimpiyat Oyunları Sidney Olimpiyatları
piktogramları, 1984 piktogramları, 1968 piktogramları, 2000
136