Page 138 - GRAFİK TASARIM 11
P. 138

Etkinlik

              Olimpiyat Oyunlarında Piktogram
              Piktogramın tarihî süreci incelendiğinde olimpiyat oyunlarında kullanılan semboller önemli bir
              yer tutmaktadır. Çünkü bu önemli organizasyonda farklı ülkelerden gelen insanların aynı ortam-
              da buluşması ve iletişim kurması sağlanmaktadır. Olimpiyat bölgesindeki sporcu ve izleyiciler,
              kendilerine rehberlik edecek evrensel işaretlere ihtiyaç duyar. Olimpiyat oyunları piktogramla-
              rı bu gereksinimden dolayı ortaya çıkmıştır. İlk örneklerinde uluslararası iletişimi sağlayacak
              semboller, ilerleyen yıllarda olimpiyatların yapıldığı şehirlerde kullanılan afiş, billboard, kitap,
              para, pul ve biletlerde hem dekoratif bir görsel eleman hem de ev sahibi ülkenin hazırladığı
              kimlik programının önemli bir parçası olarak işlev görmeye başlamıştır.

              1936 yılında düzenlenen Berlin (Almanya) Olimpiyatları’nda dört olimpik piktogram çalışılmış-
              tır. Bu piktogramlar, modern örnekleriyle benzerlik göstermese de böylesi bir organizasyonda
              ilk kez kullanılmaları açısından önemlidir (Görsel 4.197). 1964 yılında Tokyo Olimpiyatları için
              uyum ve yer bulma işaretleri olarak Masaru Katsumie (Masaru Katsumey) ile Yoshiro Yamas-
              hita (Yoşiro Yamaşito) tarafından piktogramlar tasarlanmıştır. Bu semboller, doğallığı ve sade-
              liğinden dolayı o dönemde büyük yankı uyandırmıştır.
              1968 Meksika Olimpiyatları için Amerikalı tasarımcı Lance Wyman’ın (Lens Waymın) rehberliğinde
              ortaya çıkarılan sembollerin farklı olmaları amaçlanmış ve uygulanmıştır (Görsel 4.198-4.201).
              Görsel bir tarzı olan, aynı sistematik yapıdan çıkmış ve olimpiyat oyunlarının yanı sıra pek çok
              kamusal alanda da kendine yer bulan piktogramların yaratıcısı ise 1972 Münih (Batı Almanya)
              Olimpiyatları’nın görsel tasarım sorumlusu Otl Aicher’dir (Ot Aşir).















                Görsel 4.197:                    Görsel 4.198:                 Görsel 4.199:
                Berlin Olimpiyatları             Mexico City Olimpiyat
                piktogramları, 1936              Oyunları piktogramları, 1968  Münih Olimpiyatları
                                                                               piktogramları, 1972

              1936 Berlin, 1964 Tokyo ve 1972 Münih Olimpiyatları’yla (Görsel 4.199) başlayan yerleşmiş
              tasarım sürecinde olimpik oyunlar için piktogram hazırlamak gelenekselleşmiştir. Otl Aicher’e
              göre piktogramlar; farklı kültürlerden ve farklı meslek gruplarından insanların anlayacağı şekil-
              de tasarlanmalı, geleneklere saygılı, tarafsız, okunabilir ve anlaşılabilir olmalıdır. Montreal’de-
              ki (Kanada) olimpiyat komitesi Aicher’in piktogramlarını, üzerinde hiçbir değişiklik yapmadan
















                Görsel 4.200:                   Görsel 4.201:                   Görsel 4.202:
                Los Angeles Olimpiyatları       Meksika Olimpiyat Oyunları             Sidney Olimpiyatları
                piktogramları, 1984             piktogramları, 1968             piktogramları, 2000

             136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143