Page 17 - GRAFİK TASARIM 11
P. 17

1.1.1. İletişim Kavramı ve Çeşitleri

            Söz, yazı, görüntü vb. aracılığı ile bireyler, toplumlar ya da toplumsal
            kümeler arasındaki etkileşim sürecine ‘‘iletişim’’ denir. Bireysel ve
            toplumsal var oluşun en önemli ögelerinden biri iletişimdir. İnsan
            anlamak ve anlatmak zorundadır, bu süreçte ağırlıklı olarak görsel
            ve işitsel duyularından yararlanarak beyninde işler ve iletişimini algı
            sonucuna ulaştırır.  Algı, duyu organları aracılığı ile çevreden gelen
            uyarıcıları örgütleyip yorumlayarak anlamlı hâle getirme sürecidir.
            İnsan beyni, vereceği tepkileri bu bağlantı sonucunda başlatır.
            İletişim sürecinin beş ögesi ve aşaması vardır (Görsel 1.4).


                                                                           Görsel 1.5. Sözlü iletişim
              KAYNAK            İLETİ          KANAL            ALICI
              (Gönderici)      (Mesaj)          (Araç)          (Hedef)





                                      DÖNÜT
                                     (Geri Bildirim)


                              Görsel 1.4. İletişim süreci ve ögeleri       Görsel 1.6. Sözsüz iletişim
            İletişimin tamamlanması için iletişim ögelerinin bulunması ve   Namık Kemal Sarıkavak
            sürecin tam olarak gerçekleşmesi gereklidir. En çok kullanılan
            iletişim çeşitleri olarak sözlü, sözsüz, yazılı ve görsel iletişimi
            inceleyebiliriz.

            Sözlü  İletişim:  İnsanın  konuşan  bir  varlık  olması  onu  diğer
            canlılardan ayırır. Sese yani konuşmaya bağlı iletişim türüne
            ‘‘sözlü iletişim’’ denir. Sözlü iletişime radyo ve televiz yon prog-
            ramları,  yüz  yüze  konuşmalar  ve  kitlelere  seslenişler  örnek
            gösterilebilir (Görsel 1.5).

            Sözsüz İletişim: Jest ve mimikler yardımıyla gerçekleşen ileti-  Görsel 1.7. Yazılı iletişim
            şimdir. İnsan dünyaya geldiğinde sözlü ve yazılı iletişim bece-
            rilerine sahip olmadığından ilk olarak sözsüz iletişimi kullanır.
            Sözsüz iletişime örnek kaş çatmak, baş sallamak, gülümsemek
            gösterilebilir (Görsel 1.6).

            Yazılı İletişim: Kaynak ve alıcı arasında şekiller, harfler, rakam-
            lar kullanılarak gerçekleşen iletişimdir. Şirketler arasında sıkça
            kullanılmaktadır. Yazılı iletişime mektup, rapor, kitap, gazete,
            e­posta ve basın bildirisi örnek gösterilebilir (Görsel 1.7).

            Görsel İletişim: Kaynak ve alıcı arasında görsel, simgesel ve
            yazılı nesneler aracılığıyla gerçekleşen iletişimdir. Görsel ileti-
            şim diğer iletişim türlerinden farklı olarak akılda kalıcıdır, kolay
            öğrenilebilir, hızlı anlamlandırılır, evrensel anlam ve algı bo-
            yutlarına sahiptir (Görsel 1.8).                               1.8. Görsel iletişim, Doğan Can Alpaslan

                                                                                                     15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22