Page 17 - GRAFİK TASARIM 11
P. 17
1.1.1. İletişim Kavramı ve Çeşitleri
Söz, yazı, görüntü vb. aracılığı ile bireyler, toplumlar ya da toplumsal
kümeler arasındaki etkileşim sürecine ‘‘iletişim’’ denir. Bireysel ve
toplumsal var oluşun en önemli ögelerinden biri iletişimdir. İnsan
anlamak ve anlatmak zorundadır, bu süreçte ağırlıklı olarak görsel
ve işitsel duyularından yararlanarak beyninde işler ve iletişimini algı
sonucuna ulaştırır. Algı, duyu organları aracılığı ile çevreden gelen
uyarıcıları örgütleyip yorumlayarak anlamlı hâle getirme sürecidir.
İnsan beyni, vereceği tepkileri bu bağlantı sonucunda başlatır.
İletişim sürecinin beş ögesi ve aşaması vardır (Görsel 1.4).
Görsel 1.5. Sözlü iletişim
KAYNAK İLETİ KANAL ALICI
(Gönderici) (Mesaj) (Araç) (Hedef)
DÖNÜT
(Geri Bildirim)
Görsel 1.4. İletişim süreci ve ögeleri Görsel 1.6. Sözsüz iletişim
İletişimin tamamlanması için iletişim ögelerinin bulunması ve Namık Kemal Sarıkavak
sürecin tam olarak gerçekleşmesi gereklidir. En çok kullanılan
iletişim çeşitleri olarak sözlü, sözsüz, yazılı ve görsel iletişimi
inceleyebiliriz.
Sözlü İletişim: İnsanın konuşan bir varlık olması onu diğer
canlılardan ayırır. Sese yani konuşmaya bağlı iletişim türüne
‘‘sözlü iletişim’’ denir. Sözlü iletişime radyo ve televiz yon prog-
ramları, yüz yüze konuşmalar ve kitlelere seslenişler örnek
gösterilebilir (Görsel 1.5).
Sözsüz İletişim: Jest ve mimikler yardımıyla gerçekleşen ileti- Görsel 1.7. Yazılı iletişim
şimdir. İnsan dünyaya geldiğinde sözlü ve yazılı iletişim bece-
rilerine sahip olmadığından ilk olarak sözsüz iletişimi kullanır.
Sözsüz iletişime örnek kaş çatmak, baş sallamak, gülümsemek
gösterilebilir (Görsel 1.6).
Yazılı İletişim: Kaynak ve alıcı arasında şekiller, harfler, rakam-
lar kullanılarak gerçekleşen iletişimdir. Şirketler arasında sıkça
kullanılmaktadır. Yazılı iletişime mektup, rapor, kitap, gazete,
eposta ve basın bildirisi örnek gösterilebilir (Görsel 1.7).
Görsel İletişim: Kaynak ve alıcı arasında görsel, simgesel ve
yazılı nesneler aracılığıyla gerçekleşen iletişimdir. Görsel ileti-
şim diğer iletişim türlerinden farklı olarak akılda kalıcıdır, kolay
öğrenilebilir, hızlı anlamlandırılır, evrensel anlam ve algı bo-
yutlarına sahiptir (Görsel 1.8). 1.8. Görsel iletişim, Doğan Can Alpaslan
15