Page 136 - İMGESEL RESİM 11
P. 136

4.2. İç, Dış ve Yarı Açık Mekânların İmgesel Tasarımları




                  HAZIRLIK ÇALIŞMASI


            •   Kapalı ve açık mekânlardan hangisi daha çok ilginizi çeker? Niçin? Açıklayınız.
            •   Okulda  çalışma  yaptığınız  sınıf,  atölye,  bahçe  vb.  mekânları  düşünerek  mekânların  başarıya  etkisi
                hakkındaki görüşlerinizi sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
            •   İnsanların mekân tercihlerinde mekân tasarımının etkisi nedir? Düşüncelerinizi belirterek konuyu sınıf
                arkadaşlarınızla tartışınız.




            Mekân, algıya bağlı bir deneyimdir. Bu nedenle de aynı mekân, kişiler tarafından farklı biçimlerde
          algılanabilir. Bu durum; kişisel bilgi, gözlem yapabilme, ayrıntıları fark etme, kültürel birikim kadar kişi-
          lerin mekânda kalış süresiyle de ilgilidir. Kısa süreli deneyimde duyumsal süreç gerçekleşir. Duyular,
          beynin dış dünyaya açılımı ve algı sürecinin ilk basamağıdır. Görme, diğer duyulardan daha baskın
          görünse de mekânın algılanmasında diğer duyular da etkilidir.
            Uzun süreli deneyimde ise zihinsel süreç gerçekleşir. Kişi, mekân ile kendi anıları arasında ilgi
          kurmaya başlar. Bu süreç, mekânın zihindeki varlığını kalıcı hâle getirir. Tüm bu deneyimler de kişi-
          lerin mekânsal imgelerini oluşturur. Mekânsal imgeler sayesinde yeni tasarımlar oluşturma süreci de
          başlamış olur.
            Mekânları iç mekân [interior (interyör)], dış mekân [exterior (eksteryör)] ve yarı açık mekân olarak
          üçe ayırmak mümkündür.
            İç mekân, üstü ve yanları kapatılarak sınırlandırılmış bir alandır. Çevre ile bağlantısı duvar, kapı ve
          pencere ile kesilen bu hacimler insanlara mahremiyet, güvenlik ve konfor sağlar. İç mekân dendiğin-
          de genelde ilk akla gelenler evler ile içlerindeki koltuk, masa, sandalye, yatak, dolap gibi nesnelerdir.
          Evlerin yanı sıra sinema, ofis, okul, tiyatro, kapalı çarşı, kafe ya da mağaza gibi birçok iç mekân sa-
          natçılar tarafından resim çalışmalarında sıkça kullanılmaktadır (Görsel 4.9, 4.10).






























          Görsel 4.9: Vincent van Gogh (Vinsınt Van Goh), “Van Gogh'un Arles'teki   Görsel 4.10: Şevket Dağ, “Kapalıçarşı”,
          Odası”, 1889, tuval üzerine yağlı boya, Van Gogh Müzesi, Amsterdam,   1934, tuval üzerine yağlı boya, Ankara
          Hollanda                                                 Resim ve Heykel Müzesi



          134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141