Page 108 - İMGESEL RESİM 12
P. 108
2. ÜNİTE
Duygu kavramı “belirli nes-
ne, olay veya bireylerin, insanın
iç dünyasında uyandırdığı izle-
nim” olarak tanımlanır, bu kav-
ram ayrıca “duyularla algılama,
his” olarak da bilinir.
Duygular, davranışları yön-
lendirebildiği için duyguyu
mantığın tamamlayıcısı olarak
ifade etmek yanlış olmaz. Be-
dene hükmeder ve beden, duy-
guları sözel veya sözel olmayan
araçlarla dışa yansıtır. Bedene
yansıyan duygular özellikle yüz-
de vuku bulur ve anlam yükle-
nir. Örneğin tanımıyor olsanız
bile karşınızdaki bir kişinin yüz
ifadesinden mutlu, üzgün, şaş-
kın, öfkeli veya heyecanlı oldu-
ğunu anlayabilirsiniz.
Duygularımızla ilgili imgesel
tasarımlar yapabilmek için duy-
gunun resim diliyle nasıl ifade
edileceği önemlidir. Duygunun
insana özgü bir kavram oldu-
ğunu düşünürsek, ifadeyi daha
etkili hâle getirmek için beden
dili ile desteklemek gereklidir.
El, kol ve bacaklarla yapılacak
hareketler tamamlayıcı bir et-
men olacaktır.
İmgesel resimlerde kullanı-
lacak figürlerin, duygu durum- Görsel 2.140: “Dalgaların Coşkusu”,2001, Nuran Gülen Dağlı, 70x100 cm, tuval üzerine yağlı
ları öncelikle portredeki ger- boya, Özel koleksiyon, İstanbul
çekçi çizgilerle yansıtılmalıdır.
İnsanlar, duygularını yüzündeki jest ve mimiklerle ifade eder. Figürlere uygun duruş, jest ve mimikler yaptırılarak
olay kurgusu düzenlenir ve çizilir. Kullanılacak figürlerin duyguya bağlı yüz ifadelerini verebilmek için ünlü res-
samların eserlerini incelemek ve çokça portre çizimi çalışmak gereklidir.
Birçok sanatçı, duygularını sanat yapıtlarıyla ifade eder ve eserler sanatçının bu duygusunu yansıtır. Resim-
lerde sanatçının vermek istediği duyguyla bu resimlere bakanlarda oluşturduğu duygu değişebilmektedir, bu
durum daha çok soyut resimlerde görülmektedir (Görsel 2.140). Duyguyu, figür içeren resimlerde vermek ya da
anlamak soyut resimlere göre daha kolaydır.
“Aynı dili konuşanlar değil, aynı duyguları paylaşanlar anlaşabilir”.
Mevlana
106