Page 96 - İMGESEL RESİM 12
P. 96
2. ÜNİTE
Günlük ve geçmiş yaşantılar konusu, geniş bir tarihsel
alanı kapsamaktadır. Mağara duvarlarına resmedilen av
sahneleri, Mısır Uygarlığı’nın mezar freskleri ve Yunan va-
zoları üzerine çalışılan sahneler günlük yaşantıların kalıcı-
lığını sağlama kaygısı taşır. Bu resimler, her ne kadar sanat
yapma isteği içermese de hayatın kendisini konu aldıkları
için primitif (ilkel) sanat niteliği taşır.
Sanatın tarihsel gelişimine baktığımızda Batı Resim
Sanatı’nda yer alan eserlerin konuları 17.yy'a kadar dinsel
ve tarihsel konular olduğu dikkatimizi çekmektedir. Fakat
17.yy ile birlikte natürmort, manzara(peyzaj) ve janr, resim
teması olarak kullanılmaya başlanmıştır. Görsel 2.107: Sennedjem ve karısının yaşamdan sonraki tasviri,
M.Ö. 1150
“Janr Resim” tanımı 17.yy' da ilk kez Hollanda’da ortaya
çıkmıştır. Eserlerin ortak konusu günlük ve geçmiş yaşan-
tılardır. Roma Dönemi’nde Güney İtalyalı sanatçılar, ev ve
aile yaşamı sahnelerini, sosyal yaşam insan diyaloglarını,
tiyatro ile ilgili drama konularını işlemişlerdir. Orta Çağ
Türk- İslam Resim Sanatı’nda ise, özellikle sarayın gündelik
yaşantısını ve olayları konu alan minyatür sanatı örnekleri
göze çarpmaktadır (Görsel 2.107, 2.108, 2.109).
Janr resim sanatçıları, resimlerinde hacimleri ve ışığı
yalınlaştırmıştır. Her sanatçının konuya bakış açısı fark-
lıdır. Bu anlayışta gerçek tema konu değil, yer alan olayı
biçimlendiren koşullardır. İnsanların günlük yaşamlarını
anlatırken, eleştirmek ya da onları yüceltmek söz konu-
su değildir. Gerçekçi bir üsluba dayalı olan janr resminde
mecaz, simge, eleştiri gibi unsurlar kullanılmaz. Her türlü
dramatik, romantik, duygusal ve tarihsel unsurlar en aza
indirgenerek kullanılır.
Görsel 2.108: Osmanlı Minyatürü-Topkapı Sarayı(Hırka-i Şerif)
Görsel 2.109: “Kör Kemancı”,1806, David Wilkie (1785-1841), 57.8 x 79.4 cm. , Ahşap
Üzerine Yağlı Boya, Tate Galeri, London
94