Page 96 - İMGESEL RESİM 12
P. 96

2. ÜNİTE



                Günlük ve geçmiş yaşantılar konusu, geniş bir tarihsel
             alanı kapsamaktadır. Mağara duvarlarına resmedilen av
             sahneleri, Mısır Uygarlığı’nın mezar freskleri ve Yunan va-
             zoları üzerine çalışılan sahneler günlük yaşantıların kalıcı-
             lığını sağlama kaygısı taşır. Bu resimler, her ne kadar sanat
             yapma isteği içermese de hayatın kendisini konu aldıkları
             için primitif (ilkel) sanat niteliği taşır.
                Sanatın tarihsel gelişimine baktığımızda Batı Resim
             Sanatı’nda yer alan eserlerin konuları 17.yy'a kadar dinsel
             ve tarihsel konular olduğu dikkatimizi çekmektedir. Fakat
             17.yy ile birlikte natürmort, manzara(peyzaj) ve janr, resim
             teması olarak kullanılmaya başlanmıştır.          Görsel 2.107: Sennedjem ve karısının yaşamdan sonraki tasviri,
                                                               M.Ö. 1150
                “Janr Resim” tanımı 17.yy' da ilk kez Hollanda’da ortaya
             çıkmıştır. Eserlerin ortak konusu günlük ve geçmiş yaşan-
             tılardır. Roma Dönemi’nde Güney İtalyalı sanatçılar, ev ve
             aile yaşamı sahnelerini, sosyal yaşam insan diyaloglarını,
             tiyatro ile ilgili drama konularını işlemişlerdir. Orta Çağ
             Türk- İslam Resim Sanatı’nda ise, özellikle sarayın gündelik
             yaşantısını ve olayları konu alan minyatür sanatı örnekleri
             göze çarpmaktadır (Görsel 2.107, 2.108, 2.109).
                Janr resim sanatçıları, resimlerinde hacimleri ve ışığı
             yalınlaştırmıştır. Her sanatçının konuya bakış açısı fark-
             lıdır. Bu anlayışta gerçek tema konu değil, yer alan olayı
             biçimlendiren koşullardır. İnsanların günlük yaşamlarını
             anlatırken, eleştirmek ya da onları yüceltmek söz konu-
             su değildir. Gerçekçi bir üsluba dayalı olan janr resminde
             mecaz, simge, eleştiri gibi unsurlar kullanılmaz. Her türlü
             dramatik,  romantik, duygusal ve tarihsel unsurlar en aza
             indirgenerek kullanılır.




                                                               Görsel 2.108: Osmanlı Minyatürü-Topkapı Sarayı(Hırka-i Şerif)




























                            Görsel 2.109: “Kör Kemancı”,1806, David Wilkie (1785-1841), 57.8 x 79.4 cm. , Ahşap
                            Üzerine Yağlı Boya, Tate Galeri, London


         94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101