Page 13 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 13
KİTABIN TANITIMI
Okuma parçası bölümünü gösterir.
MÜZE EĞİTİMİ KÜLTÜR VARLIĞI VE MÜZELER
OKUMA PARÇASI Çatalhöyük’teki içlerine çatılardan girilen birbirine bitişik evler ile sokağı olmayan yerleşim benzer-
siz bir özellik sergilemektedir. Ortadoğu ve Anadolu’da diğer Neolitik alanlar bulunmuş olmasına
rağmen, Çatalhöyük Neolitik Kenti, kalıntıların boyutu, yaşayan toplumun yoğunluğu, güçlü sanat-
ÇATALHÖYÜK NEOLİTİK KENTİ sal ve kültürel gelenekler ve zaman içindeki sürekliliğin benzersiz bileşimi ile olağanüstü evrensel
değer taşımaktadır. Bu özelliklerinin bir sonucu olarak 2009 yılında UNESCO Dünya Miras Listesi’ne
İnsanlığın gelişiminde önemli bir evre olan yerleşik toplumsal hayata ge-
çişle birlikte, tarımın başlangıcı ve avcılık gibi önemli sosyal değişim ve önerilmiştir. İnsanlık tarihîne ışık tutan Çatalhöyük Neolitik Kenti, 2012 yılında UNESCO Dünya
gelişmelere tanıklık eden Çatalhöyük Neolitik Kenti, Güney Anadolu Miras Listesi’ne alınmıştır.
Platosu’nda yaklaşık 14 hektarlık bir alan üzerinde yer almakta-
dır. İki höyükten oluşan Çatalhöyük Neolitik Kenti’nin daha uzun
olan Doğu Höyüğü, MÖ 7400 ve 6200 yılları arasına tarihlenen
18 Neolitik yerleşim katmanından oluşmaktadır. Söz konusu
katmanlarda, sosyal örgütlenmeyi ve yerleşik hayata geçişi
simgeleyen duvar resimleri, rölyefler, heykeller ve diğer sanatsal
öğeler yer almaktadır. Batı Höyüğü ise MÖ 6.200 ve 5.200 yılları
arasına tarihlenen Kalkolitik Dönem’e ait kültürel özellikler
göstermektedir. Bu özellikleriyle Çatalhöyük, aynı coğ- Görsel 1.27: Çatalhöyük Ana Tanrıça
rafyada 2000 yıldan fazla bir süredir var olan köylerden Kültü, MÖ 6000, Çumra, Konya
kentsel hayata geçişin de önemli bir kanıtıdır.
Konu
ile ilgili
Görsel 1.28: Çatalhöyük şehir yapısı, temsilî görsel
karekodu
Görsel 1.30: Çatalhöyük evlerinin iç yapısını gösteren temsilî görsel
gösterir.
Görsel 1.29: Çatalhöyük evlerinde temsilî günlük yaşam, temsilî görsel Görsel 1.31: Çatalhöyük evlerinde bulunan duvar resimleri
30 31
Ölçme ve değerlendirme
bölümünü gösterir.
MÜZE EĞİTİMİ KÜLTÜR VARLIĞI VE MÜZELER
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A) Aşağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz. 8. Müzeler üstlendikleri görev gereği toplumun sahip olduğu kültürel çeşitliliklerin kolay
anlaşılmasına yardımcı olmaktadırlar. Yaptıkları sergiler ve eğitim programları ile farklı etnik
1. Aşağıdakilerden hangisi bir kişi veya olayın sürekli olarak anılması için yapılır? kimliklerin unutulan inançlarını ve yaşam biçimlerini hatırlatırlar. Müzelerin sunduğu bu
A) Anıt B) Kültür Merkezi C) Müze D) Park E) Yol hizmetler, farklı kültürlerin birbirlerini anlamasına, saygı duymasına ve kültürel kimliklerini
daha yakından tanımasına imkân vermektedir.
2. Geçmişle günümüz arasında köprü oluşturan, yarınlara taşınmasında aracılık eden, kültürel I. Müzelerin görevi ekonomik olarak insanlara gelir sağlamaktır.
mirasın toplandığı, saklanıp korunduğu, bilimsel araştırmaların yapıldığı ve sergilendiği
yerler aşağıdakilerden hangisidir? II. Müzelerin görevi sergi ve eğitim etkinlikleri ile insanlara iş olanağı sunmaktır.
A) Çarşı B) Hastane C) Hükümet Binası D) Kültür Merkezi E) Müze III. Müzelerin görevi insanlar arasında barışı ve huzuru temin etmektir.
IV. Müzelerin görevi farklı kültürel kimlikler arasında anlayış ve saygının gelişmesine ortam
3. Aşağıdakilerden hangisi milletlerin yaşayış şekillerinin tasvir edilmesini, tanıtılmasını ve hazırlamaktır.
araştırılmasını sağlayan bilim dalının adıdır?
Yukarıdaki paragrafa göre yukarıdaki yargılardan hangisi çıkarılabilir?
A) Antropoloji B) Arkeoloji C) Etnografya D) Müzeoloji E) Sanat Tarihi
A) I, II B) II, IV C) Yalnız IV D) Yalnız III E) Hepsi
4. Aşağıdakilerden hangisi taşınır kültür varlığıdır? B) Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.
A) Anıt B) Kale C) Resim D) Saray E) Sarnıç 9. Kültür varlıklarının toplumlar açısından önemi hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
5. Aşağıdakilerden hangisi taşınmaz kültür varlığıdır?
A) Anıt B) Hat Eserleri C) Heykel D) Kitap E) Resim
6. Geçmişten günümüze, insanlığın ortaya koyduğu sanatsal değerleri, tarihsel dönemlerine,
üsluplarına göre inceleyen, araştıran bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Antropoloji B) Arkeoloji C) Etnografya D) Kültür E) Sanat Tarihi
7. Günümüzde müzeler, insan ve toplumu merkeze alan bir yaklaşımı benimseyerek ellerindeki
koleksiyonları ve bilgileri toplumla paylaşmaktadırlar. Hedef kitle olarak toplumun tamamını 10. Müzelerin toplumlar için önemi hakkında ne düşünüyorsunuz?
gören müzeler, toplumun her kesiminden gelecek ziyaretçilere ulaşabilmek, ziyaretçi sayısını
arttırmak istemektedir.
I. Günümüzde müzelerin insanı ön plana çıkaran bir yaklaşımı vardır.
II. Günümüzde müzeler toplumla paylaşabileceği bilgi üretmektedir.
III. Günümüzde müzeler koleksiyon ve eğitim programlarıyla ziyaretçilerin dikkatini çekmek
istemektedir.
IV. Günümüzde müzeler fazla sayıda ziyaretçi çekerek çok para kazanmak istemektedir.
Paragrafta anlatılanlara göre yukarıdaki yargılardan hangisine ya da hangilerine varılabilir?
A) I, II, III B) I, III, IV C) II, III, IV D) Yalnız III E) Yalnız II
32 33
11
11