Page 79 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 79
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİK
c. Karma Sergiler
Farklı akımlara, üsluplara bağlı olan ya da bağımlı veya bağımsız çalışan sa-
natçıların yapıtlarının bir arada yer aldığı birden fazla sanatçının katılımına
açık sergilerdir. Belirli bir konu, belli bir tema adı altında sergi açılır. Alışveriş
merkezlerinde açılan karma sergiler, yarışmalı sergiler, bienaller, müzayede
sergileri bu tür sergiler içinde yer alır.
ç. Grup Sergileri
Bir akıma, okula, döneme ya da eğilime bağlı sanatçıların bir araya gelerek ça-
lışmalarının yer aldığı sergi türüdür. Türk Resim Sanatı’ndan Müstakil Ressam
ve Heykeltraşlar Birliği, D Grubu ya da On’lar Grubu sergileri örnek olarak
gösterilebilir.
• Tasarım Odaklı Sergiler
a. Konulu Sergiler
Sergileme, konusuna göre seçilen yapıtların bir araya gelmesiyle, konu odaklı
ve konunun önemine göre hiyerarşik düzende yapılmaktadır. Modern sanat-
lar, klasik sanatlar, peyzaj, figüratif çalışmalar sergileri örnek olarak verilebilir.
b. Bağlamsal Sergiler
Birden fazla konuda çapraz sergileme yer alır. Eserler, sergi konuları ve sanat-
çılar arası kıyaslama yapılabilir. Etnografik, tarih ya da sanat tarihi sergilerin-
de yaygın olarak kullanılır. Ziyaretçilerin sergiyi farklı yönlerden incelemesine
olanak sağlar.
c. İdeolojik/Politik Sergiler
İdeolojileri sorgulayan ya da politik görüşlerle ilgili düzenlenen sergilerdir. Bu
sergi modelinde, politik ve ideolojik tarzda üretim yapan sanatçılar bir araya
gelir. Askerî müzeler, Anıtkabir, Musolini Müzesi, Lenin’in Mozalesi örnek ola-
rak verilebilir.
ç. Karışık Sergiler
Sergilemelerde çok fazla konu, çeşitli tip ve ebatta çalışma bir arada ilişkilen-
dirilerek anlatılabilir. Tarihî ören yerleri, bienal, enstelasyon sergilemeleri ya
da ünlü şahıslara ait eski evler örnek olarak verilebilir.
d. Keşfedici Sergiler
Belli bir amaç ve hikâyeyi anlatan ve öğreten didaktik sergilerdir. Bu tür ser-
gilerde etiket, tanıtım metinleri, tematik ve kronolojik sıralamalar sunulur.
İstanbul’daki UFO Müzesi, Londra’daki Doğa Tarihi Müzesi ve Gaziantep’teki
Zeugma Mozaik Müzesi örnek olarak verilebilir.
e. Yerinde Sergiler
Eserlerin ilk halk tarafından keşfedildiği, arkeolojik buluntuların toprak üstü-
ne çıkarıldığı alanlarda sergilenmesi yöntemidir. Türkiye’de Nemrut Dağı’nda-
ki heykeller, Efes Antik kenti ve Kapadokya bölgesinde olduğu gibi eserlerin
bulundukları bölgede sergilenmesinden oluşan sergileme modelidir.
77