Page 103 - TEMEL DESEN (seçmeli 9 sınıf)
P. 103
DESEN ÇALIŞMALARINDA NESNE ETÜTLERİ
İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra eser yeniden restore edilmiş, eserin 300 yıl önce-
ki gerçeğe yakın renklerine ulaşılmış, konunun gün ışığında geçtiği anlaşılmıştır.
Oldukça büyük bu tablo, ilk sergilendiği yerden Amsterdam belediye binasına
taşınırken sergilenecek duvara sığmamış bu nedenle üç tarafından kesilerek kü-
çültülmüştür.
Çok dikkat çeken tablo daha önce gördüğümüz tablolar gibi değildir. Işık ve göl-
genin oynadığı oyunlar, bu eseri klasik bir grup portresi olmaktan çıkarmıştır.
Rembrandt, karanlık-aydınlık yöntemi ile koyu renkli geri plan üzerinde parlak
renkli figürleri işleyerek dikkat çekici bir etki yaratmıştır. Hem ışık açısından hem
de dönemindeki durağan örneklerin aksine içerdiği hareket bakımından diğer
eserlerden ayrılarak adını sanat tarihine yazdırmıştır.
Hollanda’nın başkenti Amsterdam’daki Hollanda
Devlet Müzesinde (Rijksmuseum) sergilenen eser,
2019 yılında sabırla sürdürülüp tamamlanan res-
torasyon çalışmasıyla gelmiş geçmiş en büyük
araştırma ve koruma projesi olmuştur.
Rembrandt’ın başyapıtı “Gece Devriyesi” tablosunun
restorasyon süreci Hollanda Devlet Müzesinden ve
müze içerisine kurulan kameralar yardımıyla in-
ternet ortamından canlı izlenebilmiştir. Halka açık
bir restorasyonun nedeni müzenin onur köşesinde
sergilenen bu eserin ünü ve insanların tabloya olan
ilgisidir. Rembrandt’ın bu eserini yılda iki milyondan
fazla sanatsever ziyaret etmektedir.
“Gece Devriyesi” tablosu, camdan yapılmış özel bir Görsel 5.45: Restorasyon alanı cam bölme , Hollanda Devlet
bölmeye alınmış, sanatseverlerin bu restorasyo- Müzesi (Rijkmuseum), Amsterdam
nun her aşamasına tanıklık etmeleri sağlanmıştır
(Görsel 5.45). Cam bölümde restoratör, sanat tarihçisi, küratör, veri bilimci ve
fotoğrafçılardan oluşan kalabalık bir ekip görev yapmıştır. Özel olarak tasarlanan
bu cam bölmeye, tabanı raylı sistemden oluşan hareketli bir platform yerleştirile-
rek uzmanların çalışma sırasında istedikleri yöne hareket etmeleri sağlanmıştır.
Araştırma için cam bölmeye on kat büyütülmüş bir ana büyüteç ile platform üze-
rine bir mikroskop yerleştirilmiştir. Yine bu bölüme yerleştirilen “makro-x-ışını
floresan tarayıcı” ile Gece Devriyesi en ince ayrıntısına kadar taranmış, teknoloji
sayesinde kapsamlı inceleme yapılmıştır. Daha önce yapılan sanat restorasyon-
larından farklı olarak ilk kez teknolojik olanaklar bu kadar geniş ve yoğun kulla-
nılmıştır.
Yazarlar tarafından düzenlenmiştir.
1. Rembrandt Van Rijn’in Görsel 5.44’teki “Gece Devriyesi” adlı eserini ışığın kullanı-
mı açısından inceleyiniz ve düşüncelerinizi kısaca yazınız.
........................................................................................................................
........................................................................................................................
2. Rembrandt Van Rijn’in “Gece Devriyesi” adlı eserinin restorasyon sürecinde görev
almak istermiydiniz? Tablonun restorasyonuyla ilgili düşüncelerinizi yazınız.
........................................................................................................................
........................................................................................................................
101