Page 103 - TEMEL DESEN (seçmeli 9 sınıf)
P. 103

DESEN ÇALIŞMALARINDA NESNE ETÜTLERİ
            İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra eser yeniden restore edilmiş, eserin 300 yıl önce-
            ki gerçeğe yakın renklerine ulaşılmış, konunun gün ışığında geçtiği anlaşılmıştır.
            Oldukça  büyük  bu  tablo,  ilk  sergilendiği  yerden  Amsterdam  belediye  binasına
            taşınırken sergilenecek duvara sığmamış bu nedenle üç tarafından kesilerek kü-
            çültülmüştür.
            Çok dikkat çeken tablo daha önce gördüğümüz tablolar gibi değildir. Işık ve göl-
            genin oynadığı oyunlar, bu eseri klasik bir grup portresi olmaktan çıkarmıştır.
            Rembrandt, karanlık-aydınlık yöntemi ile koyu renkli geri plan üzerinde parlak
            renkli figürleri işleyerek dikkat çekici bir etki yaratmıştır. Hem ışık açısından hem
            de  dönemindeki  durağan  örneklerin  aksine  içerdiği  hareket  bakımından  diğer
            eserlerden ayrılarak adını sanat tarihine yazdırmıştır.
            Hollanda’nın  başkenti  Amsterdam’daki  Hollanda
            Devlet Müzesinde (Rijksmuseum) sergilenen eser,
            2019 yılında sabırla sürdürülüp tamamlanan res-
            torasyon  çalışmasıyla  gelmiş  geçmiş  en  büyük
            araştırma ve koruma projesi olmuştur.
            Rembrandt’ın başyapıtı “Gece Devriyesi” tablosunun
            restorasyon süreci Hollanda Devlet Müzesinden ve
            müze içerisine kurulan kameralar yardımıyla in-
            ternet ortamından canlı izlenebilmiştir. Halka açık
            bir restorasyonun nedeni müzenin onur köşesinde
            sergilenen bu eserin ünü ve insanların tabloya olan
            ilgisidir. Rembrandt’ın bu eserini yılda iki milyondan
            fazla sanatsever ziyaret etmektedir.
            “Gece Devriyesi” tablosu, camdan yapılmış özel bir   Görsel 5.45: Restorasyon alanı cam bölme , Hollanda Devlet
            bölmeye alınmış, sanatseverlerin bu restorasyo-  Müzesi (Rijkmuseum), Amsterdam
            nun her aşamasına tanıklık etmeleri sağlanmıştır
            (Görsel 5.45). Cam bölümde restoratör, sanat tarihçisi, küratör, veri bilimci ve
            fotoğrafçılardan oluşan kalabalık bir ekip görev yapmıştır. Özel olarak tasarlanan
            bu cam bölmeye, tabanı raylı sistemden oluşan hareketli bir platform yerleştirile-
            rek uzmanların çalışma sırasında istedikleri yöne hareket etmeleri sağlanmıştır.
            Araştırma için cam bölmeye on kat büyütülmüş bir ana büyüteç ile platform üze-
            rine bir mikroskop yerleştirilmiştir. Yine bu bölüme yerleştirilen “makro-x-ışını
            floresan tarayıcı” ile Gece Devriyesi en ince ayrıntısına kadar taranmış, teknoloji
            sayesinde kapsamlı inceleme yapılmıştır. Daha önce yapılan sanat restorasyon-
            larından farklı olarak ilk kez teknolojik olanaklar bu kadar geniş ve yoğun kulla-
            nılmıştır.
                                                     Yazarlar tarafından düzenlenmiştir.




            1.  Rembrandt Van Rijn’in Görsel 5.44’teki “Gece Devriyesi” adlı eserini ışığın kullanı-
               mı açısından inceleyiniz ve düşüncelerinizi kısaca yazınız.

             ........................................................................................................................
             ........................................................................................................................

            2. Rembrandt Van Rijn’in “Gece Devriyesi” adlı eserinin restorasyon sürecinde görev
               almak istermiydiniz? Tablonun restorasyonuyla ilgili düşüncelerinizi yazınız.

             ........................................................................................................................
             ........................................................................................................................



                                                                                                    101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108