Page 78 - TEMEL DESEN (seçmeli 9 sınıf)
P. 78

4. ÜNİTE
                                 OKUMA PARÇASI

                                 Aşağıda verilen okuma parçası ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.




                                 M. C. Escher’ın Sonsuz Dünyası (1898-1972)
                                                        Sabır  gerektiren  çalışmalarıyla  dünyanın  en  ünlü
                                                        grafik sanatçılarından olan Maurits Cornelis Escher
                                                        (Mavris  Kornelis  Eşe),  1958’de  tanıştığı  Coxeter’ın
                                                        (Koksitır)  çalışmalarından  ilham  alır  ve  aynı  yıllarda
                                                        büyük  bir  üne  kavuşur.  2  ve  3  boyutlu  ögeleri  aynı
                                                        anda içeren, birer ilk ya da önder olarak kabul edilen
                                                        birçok çalışmaya imza atar.
                                                        Escher’ın en vurucu işleri, paradoks (çelişki) ve son-
                                                        suzluk  kavramını  işlediği  resimleridir.  İmkânsız  fi-
                                                        gürleri  kullanarak  inşa  ettiği  dünyalar  bizi  çelişkiye
                                                        götürür. Bach’ın müziğinde de görülen döngüsel pa-
                                                        radoksları yaratmak için kurduğu hiyerarşik düzen-
                                                        lerde sürekli yukarı ya da aşağı hareket etseniz de hi-
                                                        yerarşinin gereğine rağmen yine başlangıç noktasına
                                                        gelirsiniz (Görsel 4.21). Escher’ın eserlerinin açıklığı,
                                                        kolay okunurluğu, akıcı anlatımı, iyi kurgulanmış güç-
                                                        lü  yapısı  etkileyicidir.  Escher,  resimlerindeki  hacim
                                                        ve şekiller ile illüzyon yaratmada uzman olduğu için
          Görsel 4.21: Görecelik, 1953, M. C. Escher, Escher Sarayı,   Op Sanatın (Optik Sanat) en iyi temsilcilerinden biri
          Hollanda                                      kabul edilir. Dikkatli bir göz, sanatçının resimlerinde
                                                        tanık olduğu gariplikleri kolay kolay unutmaz. Yaşamı
                                                        süresince  ve  sonrasında  çok  tartışılmış  bir  sanatçı
                                                        olan Escher, matematikçi olmasa da çalışmaları pek
                                                        çok matematikçiyi etkilemektedir.
                                                        Kendisiyle ilgili ciltler dolusu resim ve yazı bulunan sa-
                                                        natçı hakkındaki araştırmanız size de çok büyük keyif
                                                        verecektir. M. C. Escher’ın (1898-1972) en ünlü eser-
                                                        leri, Hollanda’daki Escher Sarayı’nda bulunmaktadır.
                                                        Bunlardan biri de “Dünyayı Yansıtan El” isimli eseridir
                                                        (Görsel 4.22). Bu eser bir otoportredir. Escher, yü-
                                                        zünü  yansıtan  küreyi  tutmaktadır.  Escher’in  küreyi
                                                        tutuşu,  “özçekim”  için  cep  telefonunu  tutuşumuzu
                                                        hatırlatmaktadır.
                                                                          Yazarlar tarafından düzenlenmiştir.





                                                        1.  Escher’ın Görsel 4.21’deki eserinde perspektif kul-
                                                          lanımı bakımından dikkatinizi çeken noktaları söy-
                                                          leyiniz.

                                                        2. Escher’ın Görsel 4.22’deki otoportresi, günümüzde
                                                          teknolojik aletlerin kullanımıyla ilgili size neleri çağ-
                                                          rıştırmaktadır? Söyleyiniz.

          Görsel 4.22: Dünyayı Yansıtan El (detay), M. C. Escher, Escher
          Sarayı, Hollanda


          76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83