Page 28 - BAĞLAMA 10
P. 28

2
                Bağlamada Azeri Tavrı






                       OKUMA METNİ           TAR




                                                Tar,  Azerbaycan  ve  İran  başta  olmak  üzere  Kafkasya  ve  Orta
                                             Asya’da yaygın olarak çalınan mızraplı bir halk çalgısıdır. Görsel
                                             2.1'de  Azerbaycan  Tarı  resmi  verilmiştir.  Türkiye’de  özellikle
                                             Azerbaycan  kültürünün  etkili  olduğu  Kars,  Iğdır  ve  çevresinde
                                             kullanılmakla  beraber,  20.  yüzyılın  ikinci  yarısından  itibaren
                                             profesyonel halk müziği icraları ve örgün çalgı eğitimi içerisinde de
                                             kendisine yer bulmuştur.
                                                Tar, Farsça kökenli bir kelime olup ‘tel’ anlamına gelmektedir.
                                             Tar  çalan  kimseye  tarzen  adı  verilir.  Tar  çalgısıyla  ilgili  en  eski
                                             yazılı kaynaklar 10. yüzyıla ait olduğundan bu çalgının tarihinin
                                             10.  yüzyıldan  başladığı  kabul  edilmektedir.  Günümüzde  iki  çeşit
                                             tar mevcuttur: Azerbaycan tarı ve İran tarı. Tarihsel kökleri aynı
                                             olsa da bu iki tar arasında form, çalım şekli, tel ve perde sayısı gibi
                                             özellikleri bakımından oldukça büyük farklılıklar bulunmaktadır.
                                             Çalgının daha kadim ve geleneksel şeklini temsil eden İran tarı, diz
                                             üzerine konularak çalınır. Nispeten çok daha yakın bir zamanda
                                             (19.  yüzyılın  ikinci  yarısında)  Azerbaycanlı  tarzen  Mirze  Sadıg
                                             Esedoğlu tarafından geliştirilmiş olan Azerbaycan tarı ise uğradığı
                                             yapısal  değişikliklerin  neticesinde  göğüs  üzerinde  tutularak
                                             çalınan  bir  çalgıya  dönüştürülmüştür.  Türkiye’de  icra  ve  eğitimi
                                             gerçekleştirilen tar da Azerbaycan tarı olarak bilinir.

                                                Yapısal olarak incelenecek olursa tar, üç ana bölümden oluşur:
                                             Ortasına  doğru  daraldığı  için  önden  bakıldığında  8  rakamını
                                             andıran  ve  genellikle  dut  ağacından  oyularak  yapılan  bir  tekne
                                             (rezonatör), perdelerin bağlandığı bir sap ve burguların yer aldığı
                                             burguluk.  Aletin  genel  uzunluğu  780-960  mm  kadardır.  Tarın
                                             çanaklarının açık olan kısmına, büyük baş hayvanların yürek zarı
                                             (perikart) gerilmektedir. Kol üzerinde yirmi iki adet perde bulunur.
                                             Tarın yaklaşık iki buçuk oktavlık bir ses sahası vardır. Tar notaları,
                                             ikinci çizgideki do (mezzosoprano) anahtarında yazılır:
                     Görsel 2.1: Azerbaycan Tarı










                                                            Tarın ses sahası









                    26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33