Page 12 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 10
P. 12
ÜNİTE 2
B A S İ T Ö LÇ Ü L E R
4
2
& 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ Œ
5
j ‰ j‰
& œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ œ œ ˙
5
9 KİTAP TANITIM SAYFASI
2
j ‰
j ‰
j ‰
8 j ‰
j ‰
j‰
&
œ
œ
œ
œ
œ
œ
œ
œ
j
j
j ‰ œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ œ œ œ
& œ J
ÜNİTE 3
BİR DİYEZLİ / BİR BEMOLLÜ TONLAR
Etkinlik karekodu Öğretmeninizin çalacağı iki zamanlı basit ölçülü tartım cümlelerini
ETKİNLİK 20 aşağıdaki dizeklere yazınız (tartım dikte). Örnek çalışmaya kareko-
ETKİNLİK 6
du okutarak ya da verilen linkten ulaşabilirsiniz.
Etkinlik https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/BATI_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/5_BMTU_9_2023_ETKINLIK20.pptx
4
dijital içerik linki All 4 b
& 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ Œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ Ó
mf
5
& b ˙# ™ Œ œ œ œ# œ œ œ œ œ ˙ Ó
9
b œ œ œ œ œ# œ œ œ
Solfej sırası 45
Hüseyin Egemen Sistema k Solfej Öğre miNo: 261
Moderato Auguste Mathieu Panseron (Aguste Matü Panseron)
,
& 4 3 b œ œ œ œ œ ˙ ˙ œ œ ˙ Œ œ œ œ œ™œ˙ œ œ œ œ œ
œ
8
, 47
& b ˙ Œ œ œ œ œ œ ˙ œ ˙ œ œ ˙ Œ ˙ œ œ œ œ œ
15
, ,
j Œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ œ
œ
& b œ ™ œ œ ™ œ ™ ˙ œ œ œ œ œ ˙
21 ,
& b ˙ œ# œ œ œ œ œ™ œ œ ™œ ˙ Œ œ œ œ œ œ œ œ œ
27 ,
& b œ ™œ œ# œ ˙ Œ œ œœ ˙n œ# ™ œ œ œ# ™ œn œ ™ œ œ œ œb œœœœ
œ
J
33 ,
˙ ˙ œ œ ˙ Œ œ œn œ# œ œ Solfej/Bona devam işareti
& b œ œœœœœœœœ œ œ œ œ œ
102 œ
39 ,
j
& b œ œ œ œ œ œ œ™ œ œ Œ œ™ œ œ™ œ œ œ
œ# ˙ œ
44
& b ˙ œ# œ œ œ œ œ œ ˙™ œ œ œ ˙ Œ
Ünite bilgisi BİR DİYEZLİ / BİR BEMOLLÜ TONLAR ÜNİTE 3
Okuma metni OKUMA METNİ
Görsel 3.1: Ahmed Adnan Saygun
AHMED ADNAN SAYGUN (1907-1991)
Türk Beşleri'nin en popüler isimlerinden biri olan Ahmet Adnan Saygun,7 Eylül 1907'de İzmir'de
doğdu. İzmir İttihat ve Terakki İdadisi'ndeyken, okulun müzik öğretmeni İsmail Zühtü Bey'in
kurduğu dört sesli koroya katıldı. Onun önerisiyle Rossati adında bir öğretmenden piyano
dersi aldı. Sonra Macar Tevfik Bey'in öğrencisi oldu. Okulu bitirince, üniversiteye girmeyerek
kendini tümüyle müziğe verdi. 1923 sonlarında, o yıl İzmir'e yerleşen Hüseyin Saadettin (Arel)
Bey'den iki ay kadar armoni dersi aldı. Daha sonra kendi kendine armoni bilgisini ilerletti ve
kontrpuan çalıştı. 1926'da Ankara Musiki Muallim Mektebi'nde verdiği bir sınavdan sonra İz-
mir Lisesi'nde müzik öğretmenliği yaptı. 1928'de açılan sınavı kazanarak müzik öğrenimi gör-
mek üzere, devlet bursuyla Paris'e gönderildi. Ünlü müzik okulu Schola Cantorum'da Vincent
d'Indy, Eugene Borrel, Bouberbielle, Amedee Gastoue gibi öğretmenlerin derslerini izledi.
1931'de Türkiye'ye dönünce Ankara Musiki Muallim Mektebi'nde kontrpuan öğretmenliğine
atandı. 1934'te kısa bir süre Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası'nı yönetti. 1936'da İstan-
bul Belediye Konservatuarı'na (İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı) öğretmen atandı.
ÜNİTE 3
BİR DİYEZLİ / BİR BEMOLLÜ TONLAR
Aynı yıl Türkiye'ye gelen Bela Bakto'un Anadolu gezisine katıldı. 1939'da Cumhuriyet Halk
Ölçme ve değerlendirme karekodu Partisi'nin müzik danışmanlığına ve Halkevlerinin müzik müfettişliğine getirildi. 1940'ta birkaç Ölçme ve değerlendirme bölümü
arkadaşıyla birlikte "Ses ve Tel Birliği" adlı bir dernek kurdu. Bu dernek Batı müziğini çeşitli
dönemlerine ait kor yapıtlarının seslendirildiği birçok konser düzenledi, müzik konusunda ki-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 3
taplar ve broşürler yayımladı.
Ölçme ve değerlendirme https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/BATI_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_10/17_BMTU_10_2023_UNITEOLCME3.pptx
1946'da Ankara Devlet Konservatuarı'nda öğretmenliğe dönen Saygun, bir süre sonra kompo-
dijital içerik linki zisyon bölümünün başına getirildi. 1972-78 arasında TRT Yönetim Kurul üyeliği yaptı. 1973'te Soru türü yönergesi
İstanbul Devlet Konservatuarı'nda (Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuarı) etnomü-
A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.
zikoloji öğretmenliği yaptı. Uluslararası Halk Müziği Konseyi'nde yönetim kurulu üyeliği yaptı,
1971'de kendisine "devlet sanatçısı", 1985'te "sanatçı profesör" unvanları ve 1981'de de "Ata-
1. Sol majörün ilgili minörü .................................................. dür.
türk Sanat Armağanı" verilmiştir.
2. Fa majörün ilgili minörü ................................................... dür.
Türk Beşleri arasında yer alan Adnan Saygun, ritm ve melodi bakımından Türk halk ve sanat
3. Armonik re minör dizinin VI. derecesi ............................. sesidir.
müziklerinin etkilerini taşıyan yapıtlarında, zaman zaman izlenimci, zaman zaman da roman-
tik estetiğe bağlı kaldı. Çok sayıda beste yaptı.
4. Fa majörün donanımında ................................................. değiştirici işareti bulunur.
106 5. Armonik mi minör dizinin VII. derecesi ........................... sesidir.
6. İnici melodik re minör dizinin VII. derecesi ..................... sesidir.
7. Sol majörün donanımında ................................................ değiştirici işareti bulunur.
8. Fa majör dizinin V. derecesi ............................................. sesidir.
B) Aşağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. Re dizisini armonik re minör dizi yapabilmek için kullanılacak ses değiştirici işaretler aşağıdaki seçeneklerden
hangisinde doğru verilmiştir?
A) fa diyez, do diyez B) si bemol, si naturel C) fa diyez, mi bemol
D) si bemol, do diyez E) si bemol, mi bemol
2. Sol majör tonundaki ezgilerin başlangıç sesleri aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru verilmiştir?
A) sol-si-fa B) sol-si-re C) si-sol-la
D) sol-mi-do E) si-sol-mi
3. Fa majör tonundaki ezgilerin başlangıç sesleri aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru verilmiştir?
A) fa-la-re B) fa-la-do C) fa-mi-si
D) do-la-re E) re-fa-mi
4. Fa majörün yedinci derecesi, re minörün kaçıncı derecesidir?
A) V B) VI C) II
D) III E) IV
Uygulama ÜNİTE 3 BİR DİYEZLİ / BİR BEMOLLÜ TONLAR
MÜZİKSEL OKUMA (SOLFEJ) UYGULAMASI DEĞERLENDİRME FORMU
Değerlendirme Formu Yönerge: Müziksel Okuma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER” sütununda listelenmiştir. 105
Gözlediğiniz ölçütün karşısına beceriye ilişkin gözlem sonucunuzu (X) işareti koyarak işaretleyiniz.
ÖĞRENCININ ADI SOYADI: SINIFI/ NUMARASI: TARIH:
PUAN
ÖLÇÜTLER
1 2 3 4 5
1. Deşifresini doğru yaptı.
2. Ölçü vuruşlarını eliyle göstererek doğru okudu.
3. Ses yüksekliklerine dikkat ederek doğru okudu.
4. Hız terimlerine uygun okudu.
5. Gürlük terimlerine uygun okudu.
SÜTUN TOPLAMI
TABLO PUANI
Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
Tabloda toplam 5 ölçüt vardır. Dolayısı ile tablodan alınabilecek en yüksek puan 5x5=25’tir.
Puan=[(Tablo Puanı x 100)/25] formülü uygulanır.
DEĞERLENDIRME
Alınan puanın 60 ve üzeri olması öğrenmenin yeterli düzeyde olduğunu, 59 ve daha altında olması durumunda ise
öğrenmenin yeterli olmadığını, etkinliğin tekrar edilmesi gerektiğini gösterir.
Uygulama ile ilgili notlar:
MÜZİKSEL YAZMA (EZGİ DİKTE) UYGULAMASI DEĞERLENDİRME FORMU
Yönerge: Müziksel Yazma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER” sütununda listelenmiştir.
Gözlediğiniz ölçütün karşısına beceriye ilişkin gözlem sonucunuzu (X) işareti koyarak işaretleyiniz.
ÖĞRENCININ ADI SOYADI: SINIFI/ NUMARASI: TARIH:
10 ÖLÇÜTLER 1 2 PUAN 3 4 5
1. Çalınan ezginin tonalitesini doğru yazdı.
2. Çalınan ezginin ölçü sayısını doğru yazdı.
3. Çalınan ezginin ritmik kalıbını çözümledi.
4. Çalınan ezgideki ses yüksekliklerini fark ederek yazdı.
5. Çalınan ezgi motiflerini bellekte tutabildi.
6. Çalınan ezgi cümlesindeki üçleme, senkop, uzatma
noktası gibi ritmik yapıları fark ederek yazdı.
SÜTUN TOPLAMI
TABLO PUANI
Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
Tabloda toplam 6 ölçüt vardır. Dolayısı ile tablodan alınabilecek en yüksek puan 6x5=30’dur.
Puan=[(Tablo Puanı x 100)/30] formülü uygulanır.
DEĞERLENDIRME
Alınan puanın 60 ve üzeri olması öğrenmenin yeterli düzeyde olduğunu, 59 ve daha altında olması durumunda ise
öğrenmenin yeterli olmadığını, etkinliğin tekrar edilmesi gerektiğini gösterir.
Uygulama ile ilgili notlar:
109