Page 142 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
P. 142
6. ÜNİTE
6.2. Hüseynî Makamı
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Şevki Bey’in hüseynî makamında bestelediği “Nedir Bu Hâletin Ey Mehcemâlim” adlı eseri dinleyiniz.
6.2.1. Hüseynî Makamının Özellikleri
Hüseynî makamı, basit makamlar arasında yer alır ve inici-çıkıcı seyir özelliğine sahiptir. Dügâh perdesinden (la) başla-
narak yerinde bir hüseynî beşlisine yine hüseynî perdesinde (mi) uşşak dörtlüsü eklenmesiyle meydana gelir (Tablo 6.2).
Donanımda si bir koma bemol ve fa bakiye diyez değiştirici işaretleriyle gösterilir. Geleneksel halk ezgilerinden orkestra
eserlerine kadar birçok farklı eser türünde sıklıkla kullanılan hüseynî, Türk müziğinin en eski makamlarındandır.
Tablo 6.2: Hüseynî Makamının Özellikleri
HÜSEYNÎ MAKAMININ ÖZELLİKLERİ
NİTELİK Basit makamdır.
DURAK Dügâh (la) perdesidir.
SEYİR İnici-çıkıcıdır.
DİZİ Dügâh perdesinden (la) başlanarak yerinde bir hüseynî beşlisine hüseynî perdesin-
de (mi) uşşak dörtlüsü eklenmesiyle meydana gelir.
GÜÇLÜ Hüseynî perdesi ile uşşak dörtlüsünün birleşim yeri olan hüseynî (mi) perdesidir.
DONANIM Si bir koma bemol (Ԁ), fa bakiye diyez (#) işareti alır.
HÜSEYNÎ MAKAMI DİZİSİ
YEDEN İkinci çizgideki rast (sol) perdesidir.
X X X X X X
--------------------------------------------------------------------------------------
Geleneksel Türk Müziğinde Hüseynî Makamı Dizisi
HÜSEYNÎ TAMPERE DİZİSİ
Yerinde Hüseynî 5'lisi
Hüseynî'de Uşşak 4'lüsü
Yerinde Hüseynî 5'lisi Hüseynîde Uşşak 4'lüsü
2
( ) d
T
T
T
K
S
S
K
X X X X X X
Hüseynî Tampere Dizisi
2
140 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
1
Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.
1
Made with Crescendo © NCH Software Free Version. Nonprofessional Use Only.