Page 45 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
P. 45

2. ÜNİTE


            2.2. Staccato (Kısa ve Kesik) Çalma Tekniği

                2.2.1. Staccato Çalma Tekniğinin Genel Özellikleri

               İtalyanca bir kelime olan staccato, Türkçede “kopmuş, kopuk, kesik” anlamlarında kullanılır. Kelimenin müzikteki kar-
            şılığı ise “kesik ve ayrı çalma”dır. Legatonun karşıtı olarak da tanımlanan staccato genellikle yazılmış notanın yarı değe-
            rinin çalınacağını, diğer yarısının sessizlik olması gerektiğini ifade eder (Görsel 2.2). Bu teknikte yay, tellerin üzerinden
                    Görsel 2.2: Staccatonun yazılış ve çalınışı
            kaldırılmaz. Notalar, martele tekniğinden farklı olarak vurgu olmadan, yaya baskı uygulanmadan çalınır. Staccato, notanın
            üzerine veya altına konulan nokta işaretiyle (.) gösterilir.















            Görsel 2.2: Staccatonun yazılışı ve çalınışı



                      ARAŞTIR - PAYLAŞ


                  Staccato tekniğinin kullanıldığı eserler araştırınız. Bulduğunuz eserleri öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.




                      BİLGİ NOTU

                  Staccato tekniği uygulanırken parmakların yayı kavraması, bilek ve kolun bir bütün hâlinde hareket etmesi ge-
               rekir. Kol, staccato tekniğinin kısa ve kesik özelliğini verebilmek için hareketi kısıtlamayacak kadar gergin olmalıdır.
               Yayın her bölgesinde kullanılabilen staccato hareketinin özellikle yayın topuğa yakın bölgesine doğru daha rahat ve
               güçlü şekilde yapılabileceği unutulmamalıdır.



                2.2.2. Etüt ve Eserleri Staccato Tekniğine Uygun Seslendirme



                      2. ETKİNLİK

                  Verilen alıştırmaları staccato tekniğine uygun bir şekilde yayınızın dip, orta ve uç bölümlerini kullanarak seslen-
               2.2.2.1
               diriniz.

                                                                                                    Komisyon
                            ≥
                      ?                           .   .   . .       j     j    j     j
             1           c œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ œ œ œ                    ‰    ‰     ‰     ‰
                            J    J    J    J                       œ     œ    œ     œ      œ œ œ œ     .
                                                                                           .
                                                                                                   .
                                                                                               .
               5
                ?      ‰     ‰     ‰     ‰                       j  ‰  j  ‰  j  ‰  j  ‰
                     j     j     j     j                        œ     œ     œ     œ       œ œ œ œ
                    œ     œ     œ     œ      œ œ œ œ                                      .   .    .   .
                                              .   .   .    .


               9                                                                        .    .   .    .
                ?  œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ        .   œ .  œ .  œ .   œ  ‰  œ  ‰  œ  ‰  œ  ‰  œ œ œ œ
                                                                      J
                                                                J
                                                                           J
                                                                                 J
                   J     J     J     J                      1
                                                                                          ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50