Page 56 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
P. 56
3. ÜNİTE
3. ÜNİTE ÇELLODA IV. POZİSYON VE UYGULAMALAR
3.1. Çelloda IV. Pozisyon
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Johann Sebas an Bach’ın (Yohan Sebas yan Bah) “Çello Süit No.1 Sol Majör Prelüd” adlı eserinin video kayıtla-
rını seyrediniz. Eserdeki pozisyon değişikliklerini yorumlayınız.
3.1.1. Çelloda IV. Pozisyon Kavramı
Çelloda sol el ve parmakların tuşe üzerinde belirli bir bölgede kullandığı alan pozisyon (konum) olarak adlandırılır.
Genellikle yedi pozisyonun kullanıldığı çelloda birinci parmağın tel üzerinde konumlandırıldığı nota, sol elin hangi pozis-
yonda bulunduğunu belirler. Örneğin birinci parmakla “la teli” üzerinde “si” notasına basıldığında I. pozisyon oluşur. Sol
elin birinci parmağı çellonun sap ve gövdesinin birleş ği bölgeye indirilerek tel üzerinde “mi” notasına basıldığında ise IV.
pozisyon oluşur. IV. pozisyon içinde bulunan notalar I. pozisyondaki notaların devamıdır (Görsel 3.1).
Görsel 3.1: Çello tuşes� üzer�nde IV. poz�syon
BİLGİ NOTU
Konum değiş rmenin farklı işlevleri vardır. Konum değiş rme; ses genişliği sağlamasının yanında ifadenin teknik
ve este k açıdan zenginleşmesini, boş tel kullanımının azalmasını, aynı seslerin farklı tel ve konumlarda seslendiril-
mesini sağlar. Anlamsız parmak numaraları ile çalmayı ve gereksiz tel geçişlerini engeller.
54 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10

