Page 56 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
P. 56

3. ÜNİTE



             3. ÜNİTE       ÇELLODA IV. POZİSYON VE UYGULAMALAR



            3.1. Çelloda IV. Pozisyon


                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                 Johann Sebas   an Bach’ın (Yohan Sebas   yan Bah) “Çello Süit No.1 Sol Majör Prelüd” adlı eserinin video kayıtla-
              rını seyrediniz. Eserdeki pozisyon değişikliklerini yorumlayınız.


                3.1.1. Çelloda IV. Pozisyon Kavramı
               Çelloda sol el ve parmakların tuşe üzerinde belirli bir bölgede kullandığı alan pozisyon (konum) olarak adlandırılır.
            Genellikle yedi pozisyonun kullanıldığı çelloda birinci parmağın tel üzerinde konumlandırıldığı nota, sol elin hangi pozis-
            yonda bulunduğunu belirler. Örneğin birinci parmakla “la teli” üzerinde “si” notasına basıldığında I. pozisyon oluşur. Sol
            elin birinci parmağı çellonun sap ve gövdesinin birleş   ği bölgeye indirilerek tel üzerinde “mi” notasına basıldığında ise IV.
            pozisyon oluşur. IV. pozisyon içinde bulunan notalar I. pozisyondaki notaların devamıdır (Görsel 3.1).












































                                   Görsel 3.1: Çello tuşes� üzer�nde IV. poz�syon

                      BİLGİ NOTU



                  Konum değiş   rmenin farklı işlevleri vardır. Konum değiş   rme; ses genişliği sağlamasının yanında ifadenin teknik
               ve este   k açıdan zenginleşmesini, boş tel kullanımının azalmasını, aynı seslerin farklı tel ve konumlarda seslendiril-
               mesini sağlar. Anlamsız parmak numaraları ile çalmayı ve gereksiz tel geçişlerini engeller.






          54 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61