Page 78 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10
P. 78
4. ÜNİTE
4. ÜNİTE ÇOK SESLİLİK I
4.1. Çelloda Çift Ses Çalma
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Edward Elgar’ın (Edvırt Elgar) “Viyolonsel Konçertosu Op. 85 Mi Minör” eserinin adagio bölümünü dinleyiniz.
4.1.1. Çift Ses Çalma
İki ayrı sesin veya melodinin uyum içinde ve aynı anda seslendirilmesine çift seslilik adı verilir. Çok seslendirmenin
ana unsurlarından biri olan çi ses çalmada müziksel işitme ve entonasyon temel şartlardandır. İyi bir entonasyon için sol
el ve parmakların tuşe üzerinde doğru konumlandırılarak kullanılması çok önemlidir. İki telin aynı anda kullanılmasıyla
oluşan çi ses çalışmalarının iki uygulama yöntemi vardır. Birinci yöntemde tellerden biri boş bırakılırken diğerine nota
basılır, ikinci yöntemde ise her iki telde de nota basılır (Görsel 4.1, Görsel 4.2).
Görsel 4.1: B�r boş b�r dolu telde ç�ft ses çalışması Görsel 4.2: Her �k� telde dolu ç�ft ses çalışması
Çi ses çalışmaları yapılırken sol el kesinlikle kasılmamalı, olabildiğince rahat ve yumuşak bırakılmalıdır. Yayı tutan sağ
elin kol açısı ve tele uyguladığı basınç, tek tel çalışmalarında olduğu gibi doğru şekilde ayarlanmalıdır. Her iki telden de
eşit gürlükte ve pürüzsüz ses elde etmek için çok dikkat edilmelidir.
76 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 10

