Page 51 - GİTAR_10_KİTAP_2022.indb
P. 51

Bir eseri gitarla seslendirirken tüm bu gürlük terimlerini uygulamak gerekir.
            Bunu yapabilmek için sağ elin p, i, m, a parmakları her türlü nüansa uygun ses
            üretebilecek hâle getirilmelidir. Başlangıçta sadece piano (hafif), mezzo forte
            (orta kuvvet) ve forte (kuvvetli) basamaklarını uygulayarak başlanabilir.Hafif
            çalmanız istendiğinde tele hafifçe vurulmalı, orta kuvvette biraz artırılmalı for-
            tede biraz daha arttırarak kuvvetli bir ses elde edilir. Bu basamaklar arasında
            ayırt edici bir özellik elde edene kadar çalışılmalı, eser ve etütler üzerinde uy-
            gulanmalıdır.


                      forte               mezzoforte              piano                  Görsel 3.2: Gürlük
                        f                     mf                    p                    Terimininin Şiddetini
                                                                                         Gösterir Grafik










                           Sesin                  Sesin                Sesin
                           Şiddeti                Şiddeti              Şiddeti













            Bu üç terim sesin şiddeti (gürlüğü) ile ilgilidir. Grafikte dikey şekilde birim ola-
            rak gürlük basamakları verilmiştir. Taralı alan, sesin nasıl bir gürlük ile tınlaması
            gerektiğini görselleştirmektedir. Buna göre seslendirme yaparken sağ elin ilgili
            parmağının, tele ne kadar kuvvet uygulaması gerektiğini (hafif, orta, kuvvetli)
            belirtmektedir. Gitar müziği yazısında nüans terimleri portenin altında gösterilir.
            Belirtilen nüans teriminin üzerindeki seslerin hangi gürlükte tınlaması gereki-
            yorsa tele o oranda şiddet uygulanmalıdır. Buna göre “f” yazılırsa kuvvetli, “mf”
            yazılırsa orta, “p” yazılırsa tele hafif kuvvet uygulanmalıdır.





            Crescendo (Kreşendo) Nüans Terimi

            Crescendo “gittikçe artan” anlamına gelen bir sözcüktür ve dilimize müzik te-
            rimi olarak “kreşendo” şeklinde girmiştir. Müzik parçalarında, seslerin doruk
            noktasına ulaşacak biçimde gitgide güçlenmesi olarak ifade edilebilir. Müzik-
            te notaların altına konulduğunda, seslendirme sırasında crescendo işaretinin
            bittiği yere kadar olan bölümün gürlüğü gittikçe arttırılarak seslendirilmelidir.
            Crescendo aşağıdaki şekilde gösterilir:















                                                                                                          49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56