Page 57 - GİTAR_10_KİTAP_2022.indb
P. 57
3.3. TEKNİK ÇALIŞMALAR: KIRIK AKOR
Gitar müziğinde akorların, blok ve kırık olmak üzere iki türlü seslendirildiği-
ni 9. sınıfta öğrenmiştiniz. Hatırlanacak olursa, müzik yazısında kırık şekilde
seslendirilmesi gereken akorların sol yanında tırtıklı bir işaret bulunur. Bu işa-
ret, akorun kırık olarak seslendirilmesi gerektiğini gösterir. Daha önce sadece
sağ elin başparmağıyla (p) seslendirilen kırık akor örneklerini görmüştünüz.
Bu ünitede p, i, m, a parmaklarıyla seslendirilen kırık akor türü işlenmektedir.
Kırık akorlar bir çırpıda seslendirilen arpej gibidir. Sağ el parmakları, seslendi-
rilecek tellere yerleştirilir ve çok hızlı bir şekilde, arpej gibi teller art arda ses-
lendirilir. Dört sesten oluşan kırık akorlar seslendirilirken sağ elin başparmağı
(p) akorun bas partisindeki tele dayanır, diğer parmaklar da istenen notaların
bulunduğu tellerde seslendirmeye hazır tutulur. Akor bir çırpıda başparmak-
tan (p) başlamak üzere yüzük parmağına (a) kadar sırayla (p, i, m, a) bir çırpıda
seslendirilir. Böylece akor kırılarak seslendirilmiş olur. Beş ve altı sesten olu-
şan akorlarda p parmağı birden fazla teli seslendirir. Beş sesli akor için p, p, i,
m, a; altı sesli akor için p, p, p, i, m, a sağ el parmak kombinasyonu uygulanır.
55