Page 84 - GİTAR_10_KİTAP_2022.indb
P. 84

5.3. TEKNİK ÇALIŞMALAR: YAPAY ARMONİK TEKNİĞİ

                                     Bilindiği gibi armonik, “titreşim yoluyla ses veren tüm çalgılarda temel sesleri
                                     oluşturan titreşimler sırasında, kulağa hafif gelen, ancak dikkatle dinlenildiğin-
                                     de işitilen kısmi doğuşkanlara” denir. Armoniğin, asıl ses yerine o sesin doğuş-
                                     kanlarının  duyulmasını  sağlayan  bir  teknik  olduğu  unutulmamalıdır.  Bu  konu
                                     başlığı altında doğal olmayan, “Yapay Armonik Tekniği” ele alınmıştır. Yapay
                                     armonik, gitar klavyesinde sol el parmağıyla basılan perdenin 12 perde (bir ok-
                                     tav) ilerisindeki perdeye, sağ elinizin “i” parmağı ile dokunup “a” parmağının
                                     teli çekmesiyle elde edilir. Ortaya çıkan ses, sol el parmağının bastığı sesin bir
                                     oktav üstüdür. Elde edilen tını, gitarın ses aralıklarını genişlettiğinden ve renk-
                                     lerini zenginleştirdiğinden birçok gitarist-bestecinin ilgisini çekmiş ve gitar lite-
                                     ratüründe birçok eser içinde etkin bir şekilde kullanılmıştır. Gitar yazısında tıpkı
                                     doğal armonikler gibi köşeli notalarla gösterilir.
                                     Yapay armoniğin uygulanışı şu şekilde gerçekleşir:


                   Uygulama          Örneğin, ikinci telin I. perdesi “do” sesidir. Sol elin 1 numaralı parmağı bu per-
                                     deye basmalı (Görsel 5.1). Sağ elinizin “i” parmağı (1+12=13) XIII. perdeye do-
                                     ğal armonik yapar gibi dokunup “a” parmağınız ile ikinci tel çekilmelidir. (Görsel
                                     5.2). Elde ettiğiniz ses, “do” sesinin bir oktav tizindeki armonik sesidir. Ardın-
                                     dan aynı işlemi “re” sesi için deneyiniz. Bunun için III. perdeye sol elinizin par-
                                     mağı basarken sağ elin “i” parmağıyla (3+12=15) XV. perdeye dokunarak “a” ile
                                     teli çekiniz (Görsel 5.3/5.4).


              Görsel 5.1: 1 Numaralı
                  Parmağın 2. Tel 1.
                  Perdedeki Duruşu
                     Görsel 5.2: “i”
                    Parmağının 13.
                 Perdeye Dokunuşu
                ve “a” Parmağının 2.
               Teli Çekmeden Önceki
                          Hareketi
                    Görsel 5.3: “a”                              Görsel 5.1                            Görsel 5.2
                  Parmağının 2. Teli
                  Çekmeden Önceki
                      Duruşu ve “i”
              Parmağının XV. Perdeye
                Dokunuşunun Alttan
                        Görünüşü
                  Görsel 5.4: Yapay
             Armonik Ses Elde Etmek
               İçin “a” Parmağının Teli
                     Çekiş Hareketi
                                                                Görsel 5.3                            Görsel 5.4


                                     Uygulamadan da anlaşılacağı gibi yapay armonik, bastığınız sesin aynı telde 12
                                     perde sonrasındaki oktav perdesine “i”nin dokunup “a”nın teli çekmesiyle elde
                                     edilmektedir. Boş tellerde daha önce sol el ile elde ettiğiniz doğal armoniği,
                                     sağ elinizin “i-a” parmakları yardımıyla XII. perdeden elde edebilirsiniz. Böylece
                                     boş tel üzerindeki istenen armonik sesleri, sol elinizin pozisyonunu kaybetme-
                                     den seslendirmeniz mümkün olacaktır.









                 Hız ve Hız Değişikliği Terimleri  82
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89