Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ KAVAL 10
P. 38
2. ÜNİTE: KAVALDA MAKAMLAR VE UYGULAMALARI - II
Hazırlık Çalışmaları
1. Genel ağ gezintisi yaparak hüseynî, uşşak ve hicaz makamlarına ait örnek eserler araştırınız ve dinleyiniz.
2. Hüseynî, uşşak ve hicaz makamlarında seçtiğiniz birer eseri, aldığı ses değiştirici işaretler ile başlangıç ve
bitiş sesleri açısından inceleyiniz.
1. Uyarı
Kitapta yer alan etüt ve eserlerde TRT Türk halk müziği ve Türk sanat müziği repertuvarı örnek alınmıştır. Ko-
malı seslerin gösteriminde Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi olarak bilinen ses sistemi ve Sarısözen sistemi olarak kabul edilen
ses sistemi kullanılmıştır. Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi günümüzde notaya alınmış TSM repertuvarının, Sarısözen sistemi
ise THM repertuvarının neredeyse tamamının yazıldığı ses sistemleridir.
2. Uyarı
Halk müziği eserlerinde, herhangi bir ses sistemi kaygısıyla üretim yapılmadığından makamsal sınıflandırma
yapabilmek oldukça zordur. Ancak aynı müzikal evrene ait olmalarının sonucu olarak birçok THM eseri makamsal ta-
nımlara uygun olabilmektedir. Makamsal tanımlara uygun olmayan eserler, bıraktığı etki de dikkate alınarak en yakın
makamsal yapının adıyla sınıflandırılmıştır.
Bilgi Notu
Kavalda komalı sesler, üfleme açısında ve şiddetinde yapılan
küçük değişikliklerle ya da perde kapatma (kaydırma, yarım kapatma
vb.) teknikleriyle de elde edilebilir. Komalı sesleri doğrudan vermesi
amacıyla bazı perdeleri küçük açılmış kavallar da mevcuttur.
A A
2
& w B & b w
36 Kavalda Makamlar ve Uygulamaları - II Kavalda Makamlar ve Uygulamaları - II