Page 126 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 10
P. 126

4.5. Nihâvend Makamında Dizi, Etüt ve Eserler
               4.5. Nihâvend Makamında Dizi, Etüt ve Eserler
               Eski devirlerde Türk musikisi makamlarına ırak, hicaz, nişâbur (nişâpur) ve tebriz gibi şehir veya
            bölge isimleri verilirdi. Bu gelenek doğrultusunda İran’da bulunan Nihâvend şehrinin adı da Türk
            müziğinde bir makam adı olarak anılagelmiştir. Günümüzde kullanılan nihâvend makamının eski
            adı “nihâvend-i rûmî”dir. Bu ad, “nihâvend” makamını “nihâvend-i kebîr” adlı başka bir makamdan
            ayırmak için kullanılmış fakat sonraları bu kullanımdan vazgeçilmiştir.
               4.5.1. Nihâvend Makamı
               4.5.1. Nihâvend Makamı
               Nihâvend makamı dizisi, Batı musikisi bakımından sol minördür. Nihâvend makamı “sol” (rast)
            perdesi üzerine yapılanmıştır. Makam, buselik beşlisine hicaz dörtlüsünün (hicazlı buselik) ya da
            beşlisine kürdî dörtlüsünün eklenmesiyle (kürdili buselik) oluşan iki dizi biçiminde kullanılmaktadır.

               Nihâvend makamının genel özellikleri aşağıda tabloda verilmiştir.

            Tablo 5: Nihâvend Makamının Özellikleri
                                   Rast perdesindeki buselik beşlisine neva perdesinde kürdî ve hicaz dörtlüleri-
             Dizisi
                                   nin eklenmesiyle oluşmuştur.
             Durak (Karar) Sesi  Rast (sol) perdesi.
                                   İnici-çıkıcı. Son yüzyılda çok kullanılan bu makam, çıkıcı veya inici olarak da
             Seyri
                                   karşımıza çıkmaktadır

             Güçlü Sesi            Re (neva) sesidir.

             Donanımı              “Si” ve “mi” küçük mücennep bemollerini alır.

             Yeden Sesi            Fa bakiye diyezi (ırak) sesidir.

                                   Seyrine durak veya güçlü perdesi civarından başlanır. Diziyi meydana geti-
                                   ren çeşnilerde karışık gezinilir, güçlü perdesinde kullanılan çeşniye göre ya-
                                   rım karar yapılır. Bu karışık gezinti sırasında gereken yerlerde asma kararlar
             Seyir Özellikleri
                                   yapılıp yine karışık gezinilir. Genişlemiş bölgelerde gösterildikten sonra ana
                                   diziye dönülür. Bu dizi ile rast perdesinde buselik çeşnisiyle ve genellikle
                                   yedenli tam karar yapılır.


            4.5.2. Nihâvend Makamında Dizi Çalma
            4.5.2. Nihâvend Makamında Dizi Çalma
            Nihâvend makamının Türk müziği ses sistemindeki gösterimleri şu şekildedir:
            Kürdili buselik dizisi

                                               Rastta buselik beşlisi          Nevada kürdî dörtlüsü


             &        (  œ #  )  w       œ         œ b       œ         w         œ b       œ         w
                                    T          B        T          T         B         T         T



            Hicazlı buselik dizisi

                                               Rastta buselik beşlisi          Nevada hicaz dörtlüsü
                                                                                - œ b      œ #       w
                                                                       w
             &        (  œ #  )  w       œ         œ b       œ
                                    T          B        T          T         B         T         T


              124  4. ÜNİTE
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131