Page 29 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 29

ÜNİTE 1





             OKUMA METNİ


                               Türk Müzik Öğretiminde Meşk (Usta-Çırak) Tekniği

                   Günümüzde bir öğretim yöntemi olarak karşımıza çıkan usta-çırak yöntemi sanatın
               her alanında kullanılmıştır. Öğrencinin bir şarkıyı öğretmenini taklit ederek öğrenmesi
               esasına  dayanan  bu  yöntem  aynı  zamanda  öğretmenin  müzikal  tavrını,  ahlakını  ve
               dünya görüşünü aktarmaya da yaramıştır (Gürbüz, 2010, s.1).


                          Türk müzik eğitiminde öğretim ve aktarım meşk yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
               Notasız, sadece hafızaya dayalı olan bu yöntem, öğrencinin öğretmeni dinlemesi ve eserin
               tamamını taklit ederek tekrarlayarak ezberlemesine dayanmaktadır. “Meşk yönteminin en
               büyük avantajı, öğrencinin “tavır okulu” nun şarkısını, sazını, herhangi bir müzik tekniğini
               ve etkinliğini hocasının üslubunda öğrenmeye devam etmesidir (Özcan, 2004, s. 374).


                   Şarkıların  icrası  sırasında  öğrencilere  birlikte  çalışma  yöntemi  öğretilmektedir.
               İşlemlerin tekrarlanarak eserin ezberlenmesi öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır. Notalar eksik
               olduğu için yazılı kaynak gösterilmeden uygulanan bu yöntemde hafıza çok önemli rol
               oynamaktadır. Saz eserindeki meşk, sözlü eserdeki meşkten daha zor olmaktadır. Çünkü
               öğrencinin bir enstrümanı icra edebilmesi sadece hafızasına bağlı değildir, her şeyden
               önce çaldığı enstrümanın teknik zorluklarını aşması ve enstrümana tam hakimiyet kurması
               gerekmektedir. Sözlü eser meşki, yazılı söz ve vuruş düzeni nedeniyle saz eseri meşkine
               göre  daha  kolay  olmaktadır.  Çalgının  öğrenilmesi  ve  ezberlenmesi,  çalgı  öğrencisinin
               şarkıyı çalışmaya başladıktan sonra şarkıları iyi ezberleyecek kaynaklarının olmaması ve
               icra sırasında ritmi çalma fırsatının olmaması nedeniyle zorlaşmaktadır. Bu sebeplerden
               dolayı çalgı öğrencisi hanendeden daha ciddi bir hafıza sorunu yaşamaktadır (Behar,
               2015, s. 41). “Çalgı öğretiminde meşk yönteminin kullanılması Osmanlı döneminde müzik
               sahasında planlı ve aşamalı biçimde oluşan bir süreç değildir. Bu durumun en önemli
               nedeni 20. yüzyıla değin çalgı müziğinin ön safta bulunmaması ve çalgıların sadece sese
               eşlik eden bir görev üstlenmiş olmasıdır” (Levendoğlu, 2017).

                    20. yy. da Türk müziğinde yazılı kültüre geçilmesine ve günümüze ulaşan birçok eserde
               notaların  bulunmasına  rağmen  meşk  yöntemi  hâlâ  kullanılmaktadır.   Türk  müziğinin
               yazılı kaynaklardan öğrenilmesi, öğretilmesi ve icra edilmesi süreci kolaylaştırmaktadır.
               Ancak Türk müziğinin üslup ve tavrının kaynaşması ancak meşk ile sağlanabilmektedir.


                  Klasik kemençe, icrasındaki üslup ve tavır özelliklerinden dolayı zengin bir icra çeşitliliğini
               bünyesinde barındırmaktadır. Bu durumdan dolayı öğreniminde ayrı bir dikkat ve çaba
               gerektirmektedir. Klasik kemençenin özellikle orta ve ileri seviye öğreniminde yalnızca
               yazılı  kaynaklara  bağlı  kalınması  virtüözlük  derecesinde  icra  için  yeterli  olmayacaktır.
               Klasik kemençe icrasında önemli bir yere sahip olan tavır özelliklerinin icra edildiği gibi
               notalandırılması  durumunda  bile  yine  de  adı  geçen  ezgilerin  karmaşık  yapılarından
               dolayı,  usta  icracılardan  görsel  olarak  algılanması  ve  çözümlenmesi  gerekmektedir.
               TSM  bir  nüans  müziğidir.  Bu  nüansların  doğru  kazanımı  için  her  daim  bir  öğreticinin
               yönlendirmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Meşk (Usta-çırak) tekniği içerisinde sürdürülen
               klasik kemençe öğrenimi günümüzde etkin bir şekilde varlığını sürdürmektedir.
                              https://www.academia.edu/52935899/
                              T%C3%9CRK_M%C3%9CZ%C4%B0%C4%9E%C4%B0_NDE_KLAS%C4%B0K_
                              KEMEN%C3%87E_%C4%B0CRASI NDA_KULLANI LAN_MET O T LARI N_
                              DE%C4%9EERLEND%C4%B0R%C4%B0LMES%C4%B0?email_work_card=thumbnail
                                                            27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34