Page 58 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 10
P. 58

KLASİK KEMENÇE 10






              OKUMA METNİ



                                           KEMENÇECİ VASİLAKİ EFENDİ


             Silivri’nin Litros kasabasında doğmuştur. Gerçek ismi Vasil olup “Vasilcik” anlamında olan
             Vasilaki diye ün yapmıştır. Baba adı Yorgi’dir. Daha küçük yaşlarında iken Silivri civarındaki
             sahne,  panayır  ve  düğünlerde  uzun  zaman  klarnet  icra  etmiştir.  Fenerli  Yorgi’den
             kemençe icrasını öğrendikten sonra klarneti bırakmış, kemençede karar kılmıştır. Yirmi
             beş yaşlarındayken Silivri’den Galata’ya göçmüştür. Lavtacı Andon’un Galatasaray’daki
             gazinosunda saz ekibinde kemençe sanatçısı göreviyle çalışmaya başlamıştır. Andon’un
             ağabeyi  Lavtacı  Civan’dan  repertuvar  dersleri  almış  ve  kendini  geliştirmiştir.  Tepebaşı
             Tiyatrosu’nda Tamburi  Cemil  Bey,  Udi  Nevres  Bey,  Hacı  Kirâmî  Efendi,  Neyzen Tevfik
             ile beraber konserlere gitmiş, bununla beraber birçok fasıl yönetmiştir. 24 Eylül 1907’de
             İstanbul’da vefat etmiştir.

             Türk müzik tarihinin sayılı kemençe sanatçılarından Vasilaki Efendi kemençeye bir tarz
             kazandırmış onu Türk müziğinin vazgeçilemeyen bir sazı haline getirmiş, önceleri yalnızca
             kaba  sazda  kullanılan  kemençeyi  ince  sazda  da  kullanılabilecek  bir  icra  seviyesine
             ulaştırmıştır. Uzun yay çekiş tarzıyla ünlenen Vasilaki iyi köçekçe de çalmaktadır. Tamburi
             Cemil ile yakın arkadaşlığı bulunan Kemençeci Vasilaki, Tamburi Cemil Bey’ e büyük saygı
             beslemektedir. Tamburi Cemil’in de onun taksimlerini hayranlıkla dinlediği bilinmektedir.
             Cemil Bey’in, kendi nota defterinde bulunan Vasil’ in kürdili-hicazkâr peşrevinin üzerine
             yazdığı “kemençe üstâd-ı bînazîri müteveffâ Vasilaki’nin” (Benzersiz üstat, rahmetli Vasilaki’
             nin) ifadesi Cemil Bey’ in Vasilaki’ ye duyduğu saygının nişanıdır. Virtüoz mertebesindeki
             icraları  ile  ünlenmiş,  bestecilikte  fazla  eseri  olmamıştır.  Mahmud  Celâleddin  Paşa’nın
             şarkılarında ara nağmeleri Vasilaki’ ye yaptırdığı söylenmektedir. Bugüne hicazkâr, kürdili-
             hicazkâr,  şevkefzâ  peşrevi  ve  kürdili-hicazkâr  saz  semaisi  ile,  “Gönlüm  yine  ol  gonce-
             femin vaslını andı” mısralarıyla başlayan kürdili-hicazkâr şarkısı gelmiştir.






























                                             Görsel 3.6: Kemençeci Vasilaki Efendi
                                                                      https://islamansiklopedisi.org.tr/vasilaki-efendi
                                                                      adresinden alınarak düzenlenmiştir.

                                                            56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63