Page 100 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 10
P. 100
Çalgı Eğitimi Ney
2. NEYDE MAKAM UYGULAMALARI I
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Türk müziği makam adlarından bildiklerinizi sınıfta arkadaşlarınız ve öğ-
retmeninizle paylaşınız.
2. Türk müziğindeki “makam” kavramı sizce eserlerin ritim, hız, gürlük, me-
lodik yapı ya da söz öğelerinin hangisiyle ilgilidir? Sınıfta arkadaşlarınıza
ve öğretmeninize düşüncelerinizi açıklayınız.
2.1. RAST VE NEVÂ MAKAMLARI İLE UYGULAMALAR
RAST MAKAMI
Rast makamı dizisi, Türk musikisinde ana makam dizisi olarak kabul edil-
miştir. Geçmiş yüzyıllarda Türk musikisi makamlarını anlatan kitaplarda (edvar-
larda) makamlar her zaman rast makamıyla başlamıştır. Binlerce yıllık geçmişe
sahip olan neyin perde yapısı da Türk musikisinin ana makamının rast makamı
olduğunu kanıtlar niteliktedir.
Tablo 2.1: Rast Makamı Özellikleri
Adı Rast
Durağı Rast perdesi
Güçlüsü Nevâ perdesi
Seyri Çıkıcı
Makam Donanımı Si koma bemolü, fa bakiye diyezi
Yedeni
Irak perdesi
Sınıfı Basit makam
a) Yerinde rast beşlisi + Nevâda rast dörtlüsü
Dizisi
b) Yerinde rast beşlisi + Nevâda bûselik dörtlüsü (acemli rast
makamı dizisi)
Yerinde rast beşlisi Nevada buselik dörtlüsü w
& ( Ï 8 ) w Ï Ï 5 Ï ú Ï Ï
T K S T T B T
Acemli Rast Makamı Dizisi
98