Page 48 - PİYANO 10
P. 48

OKUMA METNİ



                  PİYANODA ETÜT ÇALIŞMANIN ÖNEMİ VE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR


            Etütler ses ya da çalgı tekniğini geliştirmek ve teknik zorlukların üstesinden gelebilmek amacıyla
            yazılan, aynı zamanda üstün müzik değeri de içerebilen kısa çalışma parçalarıdır. İlk kez XVIII. yy.
            da çalgıların gelişmesine bağlı olarak bestelenen, icrası güç parçaları hazırlayıcı teknik alıştırma
            parçalarına etüt adı verilmiştir. Bach, envansiyonlarını öğrencilerinin tekniğini geliştirici çalışmalar
            olarak bestelemiştir.

            Pek çok yenilik getirmemekle beraber, müzik edebiyatında rastlanabilen tüm güçlükleri sistemli bir
            şekilde işlemesi ve bunları bir bütünlük içinde elde etmenin öğrenciye ayrı bir deneyim kazandırması
            sebepleriyle etütlerin çalışılmaları oldukça yararlıdır.
            Etüt çalışırken dikkat edilecek noktalar şunlardır:

              1.   Etüdün bütün bölümlerindeki figürler kesin olarak açıklığa kavuşmadan ve gerçek temposu içinde
                 kusursuz çalışılmadan yeni bir etüde geçilmemelidir.
              2.   Etütler küçük bölümlere bölünerek çalışılmalı, bu bölümler sonradan birleştirilmelidir.

              3.   Etüt seçiminde dikkatli davranılmalı, hep aynı teknik zorlukları işleyen etütler seçilip zaman
                 kaybedilmemelidir.
              4.   Arttırılan hız, her şeyin kontrol altında tutulabildiği bilinçli bir sürat olmalıdır. Bu hız içinde parmak
                 sayıları doğru, artikülasyonlar eşit ve el beraberliği kesin olmalıdır. Buradaki hız kavramı, öğrencinin
                 erişmiş olduğu seviyeye göre değişebilir. Bir başlangıç öğrencisi için tüm kontrollerin bileşimi
                 içindeki hız, saniyede üç dört ses olabildiği gibi yüksek seviyedeki bir öğrencide saniyede on iki tınıya
                 ulaşabilmektedir.
              5.   Etüt ve parmak alıştırmalarına ayrılan çalışma süresi, tüm çalışmanın üçte birinden fazla olmamalıdır.

              6.   Etütlerdeki zor ölçüler ya da pasajlar ayrı çalışılmalıdır. Bazı ölçülere üç dakika yeteceği gibi bazı
                 ölçülerin on dakika ya da daha fazla çalışılması gerekebilir.
              7.   Aynı zamanda iki etüt çalışılıyorsa, içerdiği sorunlar, ellere yüklediği gerilim ve yorgunluk göz önünde
                 bulundurularak etüt seçimleri yapılmalıdır.

              8.  Etüt çalışmasında nicelikten çok ince ayrıntılar üzerinde titizlik göstermenin başlıca kural olduğu
                 unutulmamalıdır.

            Sonuç olarak etütlerin, geçmişten günümüze piyanonun tarihsel gelişim süreci içerisinde uzun
            bir geçmişi ve önemi olduğu açıkça görülmektedir. Bu süreç içerisinde yazılan etütlerin bir kısmı;
            belirli tekniklerin geliştirilmesi için bestelenmiş, diğer bir kısmı ise teknik becerileri geliştirmenin
            ötesinde, etüt bestecisinin ve icracısının virtüözlük performansını sergilemesini sağlayan, gösterişli
            ve yüksek seviyeli eserler olma özelliği taşımıştır. Etütlerin iki farklı yazılma sebebi olduğu görülse
            de gerçek yazılma nedenleri, piyano eğitimi açısından kazandırılması hedeflenen teknik davranışların
            iyileştirilmesi ve geliştirilmesini sağlamaktır.

            Leyla Pamir’in “Çağdaş Piyano Eğitimi”, Lale Feridunoğlu’nun “Müziğe Giden Yol” ve Barış Toptaş’ın “Halk
            Türkülerinin Sistematik Olarak Piyano Eğitiminde Kullanılması” başlıklı çalışmalarından alıntı yapılmıştır.




      47
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53