Page 51 - TOPLU SES EĞİTİMİ
P. 51
3. ÜNİTE
3.1.3. Artikülasyon (Boğumlama, Eklemleme, Sesletim) Çalışmaları
Artikülasyon kurallarına uyarak konuşmak ve şarkı söylemek ifade gücünü artıran bir faktördür. Konuşurken ya da
şarkı söylerken artikülasyon bozukluklarına yol açmamak için doğru nefes alma tekniklerini uygulamaya dikkat et-
mek gerekir. Kelimeler seslendirilirken ağız yeterince açılmalı, doğru telaffuzlar dinlenerek bol miktarda tekrar ve sesli
okuma yapılmalıdır. Şarkıların hızlı söylenen kısımlarında kelimeler yutulmamalı, her hecenin tonlama ve vurgusuna
dikkat edilmelidir. Kelime ve cümleleri anlamına uygun hissi vererek ve doğru tonlama yaparak ifade etme sanatı olan
diksiyon kurallarına uymaya da özen gösterilmelidir.
15. ETKİNLİK
Aşağıdaki tekerlemeleri artikülasyon kurallarına dikkat ederek önce yavaş, sonra hızlı okuyunuz. Ardından verilen
boş dizek üzerine ritmik uygunluğuna göre yazınız. Siz de bildiğiniz tekerlemelerin ritmik yazımını yapınız.
Örnek egzersiz:
1. Eveleme, geveleme, deve kuşu kovalama.
2. Dal sarkar kartal kalkar, kartal kalkar dal sarkar.
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
3. O pikap, bu pikap, şu pikap.
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
16. ETKİNLİK
Aşağıdaki tekerlemeleri önce yavaş, sonra hızlı okuyunuz. Tekerlemeleri okurken artikülasyon ve diksiyon kural-
larına dikkat ediniz. Her kelimenin anlaşılır ve net bir şekilde duyulmasına özen gösteriniz. Siz de bildiğiniz ya da
bulduğunuz değişik tekerlemeleri arkadaşlarınızla birlikte okuyunuz.
• Âdem madene gitmiş. Âdem madende badem yemiş. Mademki Âdem madende badem yemiş, niye bize
getirmemiş?
• Sizin damda var beş boz başlı beş boz ördek, bizim damda var beş boz başlı beş boz ördek. Sizin damdaki
beş boz başlı beş boz ördek, bizim damdaki beş boz başlı beş boz ördeğe “Siz de bizim gibi beş boz başlı
beş boz ördeksiniz.” demiş.
• Kelkit’te keklikler Kesmik’e dadanmışlar. Kelkitliler de Kesmik’teki kekliklerin etine dadanmışlar. Kelkit’teki
keklikler Kesmik’e dadanmayaydılar Kelkitliler de Kesmik’teki kekliklerin etine dadanmazlardı.
• Paşa tasıyla taşa taşa beş tas has üzüm hoşafı, paşanın tasası taşanın maşası pas tutmaz şaşılır makası.
• Al bu takatukaları takatukacıya götür. Takatukacı bu taka tukaları takatukalatmazsa al bu takatukaları taka
tukacıdan takatukalatmadan geri getir.
31
DİL VE KONUŞMA 49