Page 12 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 10
P. 12

1.3. Hüseynî Makamı
                                            1.3.1. Hüseynî Dizisi
                                            Hüseynî  makamı,  yerinde  hüseynî  beşlisine  hüseynî  perdesinde  uşşak  dörtlüsünün  eklenmesiyle
                                            meydana gelmiştir.



                                            Hüseynî Makamı Perdeleri : dügâh, segâh, çârgâh, neva, hüseynî, eviç, gerdaniye, muhayyer.


                                               Rast       Dügâh       Segâh  Çârgâh     Neva       Hüseynî   Eviç  Gerdaniye  Muhayyer
                                            1.3.2. Hüseynî Makamını Oluşturan Unsurlar
                                            Karar perdesi : dügâh
                                            Seyri     : inici-çıkıcı
                                            Güçlüsü    : hüseynî
                                            Yeden      : rast
                                            Donanım    : si için koma bemolü ve fa için bakiye diyezi
                                            Tiz durak    : muhayyer
                                                 OKUMA PARÇASI
                 Dersin alanı                 24 Temmuz 1922 akşamı Konya’da General Townshend şerefine verdikleri ziyafette,
                                                         İNSAN ATATÜRK
                veya değerler                 yemeğin sonlarına doğru elindeki mercan tespihi General’e uzatarak söyledikleri:
                                              – Biz Türklerde bir âdet vardır. Misafirimize ne olursa olsun bir hediye veririz. Ben
                                              soylu bir milletin alçakgönüllü bir Başkomutanıyım. Size ancak bu tespihi verebiliyo-
                     ile ilgili               rum.
                                              Ve sofradan kalkılacağına yakın da kolundaki saati çıkararak General’e söyledikleri:
                                              – Bu saati bana Anafartalar’da bir Türk askeri, ölen bir İngiliz subayının kolundan
                     içeriğin                 çıkardığını söyleyerek, getirdi. Saatin arkasında subayın künyesi yazılıdır. Bu subayın
                                              ailesini arattımsa da bulamadım. İngiltere’ye döndüğünüzde ailesini bulur ve saati
                                              verirseniz çok memnun olurum.
                   sunulduğu
                   bölümdür.                44  BASİT MAKAMLAR






                                                   2. TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ
                                            2. TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ
                                                         Hazırlık Çalışması
                                             1. Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun Türküler Dolusu şirini okuyunuz.
                                             2. Yörenize ait Türk halk müziği eserlerinden örnekler veriniz.
                                            2.1. Türk Halk Müziği
                                            2.1.1. Türk Halk Müziğinin Özellikleri
                                            Türk halk müziği; kendine özgü çalgıları, çalış ve söyleyiş tavırları, türleri, biçimleri ve geniş dağar-
                                            cığıyla ulusal nitelikleri bünyesinde taşıyan bir müzik türüdür. Yöresel müziklerin birleşimiyle ortaya
                                            çıkmıştır. Geleneksel Türk halk müziği; Anadolu, Orta Asya, Ön Asya, Balkanlar, Kuzey Afrika’daki
                                            Türk topluluklarının yaşadığı geniş bir coğrafyada etkilidir.
                                            Türk halk müziği sözlerinde; geçmişten günümüze kadar insanımızın yaşamını, sevdasını, sevincini,
                                            acısını, yiğitliğini, inançlarını, doğa olayları karşısındaki tutumunu, sosyal ve ekonomik koşullarını,
                                            güldürü anlayışını tüm açıklığıyla bulmak mümkündür.
                                            Halk müziği, sazlarda ve söyleyişlerde zamanla meydana gelen çeşitlenme ve değişikliklere karşın,
                                            özgünlüğünü ve temel özelliğini koruyabilmiştir. Anadolu’da yöresel müzik geleneklerinden üretilir.
                                            Doğaçlama olması, söyleyeninin bilinmemesi (anonim olması), dini (tasavvufi) düşüncelere dayan-
                                            ması, sözlerinin, hikâyelerinin, öykülerinin yanı sıra güncel hayatı, çekilen sıkıntıları ve toplumsal
                                            özlemleri yansıtması Türk halk müziğinin ana nitelikleridir.
                                            Türk halk müziği ezgilerinin çoğu ritimli (usullü) ezgilerdir. Dizisi bilinen ve dizi içindeki seyri belli
                                            kalıplara bağlı bulunan, ritim unsuru taşıyan bu ezgilere ritimli ezgiler (kırık hava) denir. Ritimli
                                            ezgiler içerisinde halk oyunları ezgileri de vardır.
                                            Türk halk müziğinde bir kısım ezgiler ise ritimsiz (usulsüz) ezgilerdir. Bu tür ezgilerin belirli bir ritim
                                            ve usul kalıpları yoktur, sadece dizisi ve dizi içindeki seyri bellidir. Usul ve ritim bakımından ser-
                                            best olduğu halde, dizisi bilinen ve dizi içindeki seyri belli kalıplara bağlı bulunan ezgilere ritimsiz
                                            ezgiler (uzun hava) denir. Halk sanatçıları arasında uzun hava terimi pek kullanılmaz. Uzun havalar
                                            yörelerine ve ezgi yapılarına göre; Arguvan havaları, baraklar, bozlaklar, divanlar, gurbet havaları,
                                            hoyratlar, mayalar, müstezatlar, yol havaları gibi isimler alır.
                                            Türk halk müziğinde din kökenli ezgiler de yer alır. Bu ezgilerin sözleri; insan ruhunun yüceliğine
                                            değer veren, insanı iyiliğe, sevmeye, erdeme götüren, kötülüklerden uzaklaştıran,  Bektaşilik ve Ale-
                                            vilik felsefesinin düşünce tarzına dayanır. Bunlar, ezgi ve ritim yapısı bakımından halk müziğinin
                                            özelliklerini taşır. Ayrıca ilahi, kalenderi mevlid gibi türler Türk halk müziğinde de tasavvufi olarak
                                            bilinir. Sözleri Allah’ın varlığını, birliğini, niteliğini, dünya ve ahiret hayatının öğretilerini anlatır.
                                             Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.  Burada verilen kare-
                                             https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_10/3_TMTU_10_2023_KONU2.html
                                                                                       kodla veya bağlantı
                                            96  TÜRK HALK MÜZİĞİ BİLGİLERİ             ile ilgili bölümün
                       Sayfa                                                           dijital içeriğine
                numaralarını                                                           ulaşılabilir.
                     gösterir.
                                                                                                           11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17