Page 181 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 181
Okuma Parçası
Helen Loep Kaufmann’ın (Helen Löp Kaufman) Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından
alınan aşağıdaki metni okuyunuz. Sorumluluk ve dürüstlük değerlerine okuduğunuz metinden ör-
nekler veriniz.
FELIX MENDELSSOHN (FELİKS MENDELSON) (1809-1847)
Mendelssohn (Görsel 5.1), 1831’de çıktığı kültür tur-
nesinin konaklarından biri olan Münih’e vardığında yirmi
ikisini süren sevimli bir delikanlıydı. Orada etkin ve insana
esin kaynağı olacak bir kültür yaşamıyla karşılaşacağını
düşünüyordu. Müzik dürtüsü vermek kadar kendi de al-
mak istiyordu. Hiç zaman yitirmeden bütün müzik salon-
larını teker teker dolaştı, müzik hamileriyle görüştü, beste-
ciler ve yorumcularla tanıştı. Ciddi müziğe karşı her yerde
tam bir kayıtsızlığın egemen olduğunu görerek kahroldu.
Herkes, aman beni bir sanatçı taslağı gibi görmeye kalk-
masınlar kaygısını taşıyor gibiydi ve insanı kahredecek
böyle bir suçlamaya uğramamak için elinden geleni ya-
pıyordu. Haydn, Mozart ve Beethoven sanki hiç olmamış-
lar gibi, durmadan incir çekirdeğini doldurmayacak eften
püften yapıtlar dinlemek zorunda kalmıştı. İtiraz edecek
olduğunda, özel salonlarda olsun, genel konserlerle ol-
sun, dinleyicilerin daha ağır hiçbir yapıttan hoşlanma-
dıklarını söylediler. Onların bu nafile beğenisine hitap et-
meyip de çok ciddi şeyler çalmaya kalkarlarsa alacakları Görsel 5.1: Felix Mendelsshon tablosu
birkaç kuruştan bile olacaklarını eklediler. Mendelssohn,
bu utanılacak durumu değiştirmeye kesin kararlıydı ama
sırasının gelmesini bekledi.
Bir gece işte bu fırsat gelip çattı. Şık bir müzik suaresini izliyordu. Müzik, konuklardan genç
bir hanımın tıkırdattığı gösterişli, ama son derece boş piyano parçalarından oluşuyordu. Kadın
bitirip, ayağa kalkıp da dinleyicileri selâmlarken, Mendelssohn yerinden kalktı; piyanoya doğru
yürüdü. Kadının biraz önce kalktığı piyano taburesine oturdu. Dinleyicilere yavaşça, “Evet, sıkıl-
dıysanız sizlere iyi gelir.” diyerek Beethoven’in Do Diyez Minör Sonat’ına (Ay Işığı Sonatı) baş-
ladı. Uzun bir yapıttır bu sonat. Mendelssohn yalnızca bölümler arasında küçük suslar yaparak
durmadan çaldı. Sonatı bitirdiğinde dönüp dinleyicilere bakarak üzerlerindeki etkiyi görmesine
fırsat kalmadı. Korkmasına gerek yoktu. Hanımlardan bazıları gözyaşlarını tutamamışlardı, kimi-
leri bet beniz atmış hâlde oturdukları yerde kalakalmıştı. Birçoğu da ne yaptığını bilmez, ken-
dinden geçmiş durumda durmadan alkışlıyordu. Birkaç dakika geçti geçmedi ki oda kulakları
sağır eden bir uğultu içinde kaldı. Erkekler dinledikleri yapıtın önemini tartışmaya koyulmuşlardı.
Hanımlar ise piyanonun başına üşüşmüşler, Mendelssohn’dan bir şeyler daha çalmasını rica
ediyorlardı. Eline bir kâğıt tutuşturarak kendilerinin çalmayı öğrenebilecekleri diğer Beethoven
sonatlarının adlarını yazıyorlar, Mendelssohn’un kendilerine ders vermesi için yalvarıyorlardı.
Yaptığı ilk girişim göründüğünden de başarılı oldu. Ertesi sabah müzik partisinin verildiği evin
sahibi olan kontes, ona kütüphanesi için kaliteli Mozart, Beethoven (Beythofın) ve Weber (Vebır)
baskıları sipariş etti. Hemen yayılan bu haberi duyan Münihli müzisyenler, işareti alarak vakit geçir-
meden harekete geçtiler. Sanat dostları, besteciler ve konser sanatçıları da aynısını yaptılar. Men-
delssohn da gezilerine içi rahat bir durumda devam edebildi. Onun ziyaretinden sonra Münih’te
müzik programlarının kalitesinde belirgin bir yükselme görüldü.
Helen L. Kaufmann Batı Müziğinden Küçük Öyküler kitabından alınmıştır.
Geliştirme ve Sergileme II 179