Page 181 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 10
P. 181

Okuma Parçası

                     Helen Loep Kaufmann’ın (Helen Löp Kaufman) Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından
                  alınan aşağıdaki metni okuyunuz. Sorumluluk ve dürüstlük değerlerine okuduğunuz metinden ör-
                  nekler veriniz.



                     FELIX MENDELSSOHN (FELİKS MENDELSON) (1809-1847)

                     Mendelssohn  (Görsel  5.1),  1831’de  çıktığı  kültür  tur-
                  nesinin konaklarından biri olan Münih’e vardığında yirmi
                  ikisini süren sevimli bir delikanlıydı. Orada etkin ve insana
                  esin kaynağı olacak bir kültür yaşamıyla karşılaşacağını
                  düşünüyordu. Müzik dürtüsü vermek kadar kendi de al-
                  mak istiyordu. Hiç zaman yitirmeden bütün müzik salon-
                  larını teker teker dolaştı, müzik hamileriyle görüştü, beste-
                  ciler ve yorumcularla tanıştı. Ciddi müziğe karşı her yerde
                  tam bir kayıtsızlığın egemen olduğunu görerek kahroldu.
                  Herkes, aman beni bir sanatçı taslağı gibi görmeye kalk-
                  masınlar  kaygısını  taşıyor  gibiydi  ve  insanı  kahredecek
                  böyle bir suçlamaya uğramamak için elinden geleni ya-
                  pıyordu. Haydn, Mozart ve Beethoven sanki hiç olmamış-
                  lar gibi, durmadan incir çekirdeğini doldurmayacak eften
                  püften  yapıtlar  dinlemek  zorunda  kalmıştı.  İtiraz  edecek
                  olduğunda,  özel  salonlarda  olsun,  genel  konserlerle  ol-
                  sun,  dinleyicilerin  daha  ağır  hiçbir  yapıttan  hoşlanma-
                  dıklarını söylediler. Onların bu nafile beğenisine hitap et-
                  meyip de çok ciddi şeyler çalmaya kalkarlarsa alacakları   Görsel 5.1: Felix Mendelsshon tablosu
                  birkaç kuruştan bile olacaklarını eklediler. Mendelssohn,
                  bu utanılacak durumu değiştirmeye kesin kararlıydı ama
                  sırasının gelmesini bekledi.

                     Bir gece işte bu fırsat gelip çattı. Şık bir müzik suaresini izliyordu. Müzik, konuklardan genç
                  bir hanımın tıkırdattığı gösterişli, ama son derece boş piyano parçalarından oluşuyordu. Kadın
                  bitirip, ayağa kalkıp da dinleyicileri selâmlarken, Mendelssohn yerinden kalktı; piyanoya doğru
                  yürüdü.  Kadının biraz önce kalktığı piyano taburesine oturdu. Dinleyicilere yavaşça, “Evet, sıkıl-
                  dıysanız sizlere iyi gelir.” diyerek Beethoven’in Do Diyez Minör Sonat’ına (Ay Işığı Sonatı) baş-
                  ladı. Uzun bir yapıttır bu sonat. Mendelssohn yalnızca bölümler arasında küçük suslar yaparak
                  durmadan çaldı. Sonatı bitirdiğinde dönüp dinleyicilere bakarak üzerlerindeki etkiyi görmesine
                  fırsat kalmadı. Korkmasına gerek yoktu. Hanımlardan bazıları gözyaşlarını tutamamışlardı, kimi-
                  leri bet beniz atmış hâlde oturdukları yerde kalakalmıştı. Birçoğu da ne yaptığını bilmez, ken-
                  dinden geçmiş durumda durmadan alkışlıyordu. Birkaç dakika geçti geçmedi ki oda kulakları
                  sağır eden bir uğultu içinde kaldı. Erkekler dinledikleri yapıtın önemini tartışmaya koyulmuşlardı.
                  Hanımlar ise piyanonun başına üşüşmüşler, Mendelssohn’dan bir şeyler daha çalmasını rica
                  ediyorlardı. Eline bir kâğıt tutuşturarak kendilerinin çalmayı öğrenebilecekleri diğer Beethoven
                  sonatlarının adlarını yazıyorlar, Mendelssohn’un kendilerine ders vermesi için yalvarıyorlardı.

                     Yaptığı ilk girişim göründüğünden de başarılı oldu. Ertesi sabah müzik partisinin verildiği evin
                  sahibi olan kontes, ona kütüphanesi için kaliteli Mozart, Beethoven (Beythofın) ve Weber (Vebır)
                  baskıları sipariş etti. Hemen yayılan bu haberi duyan Münihli müzisyenler, işareti alarak vakit geçir-
                  meden harekete geçtiler. Sanat dostları, besteciler ve konser sanatçıları da aynısını yaptılar. Men-
                  delssohn da gezilerine içi rahat bir durumda devam edebildi. Onun ziyaretinden sonra Münih’te
                  müzik programlarının kalitesinde belirgin bir yükselme görüldü.

                                         Helen L. Kaufmann Batı Müziğinden Küçük Öyküler kitabından alınmıştır.
                                                                                          Geliştirme ve Sergileme II 179
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186