Page 144 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 144
M
majör : Büyük. Dizideki büyük üçlü.
mezzoforte : Orta kuvvette.
minör : Küçük. Dizide küçük üçlü.
moll : Minör anlamına gelen terim.
N
natürel : Bemol veya diyez almış bir notanın doğal hâline döneceğini belirten terim.
O-P-R
oktav : Sekizli aralık.
otantik kadans : Tonik-dominant-tonik (I-V-I) akor bağlanışı.
piyano : Hafif, yumuşak sesli.
plagal kadans : Tonik-su dominant-tonik (I-IV-I) akor bağlanışı.
presto : Hızlı çevik.
ritim : Tartım.
S
sansibl : Yeden. Karar sesinden önceki nota. Dizide yedinci derecedeki ses.
sforzando : Sesi birden kuvvetlendirmek.
su dominant : Dizinin dördüncü (IV.) derecesi.
T
tam kadans : Tonik-su dominant-dominant-tonik (I-IV-V-I) akor bağlanışı.
tonalite : Dizilerin yapılanmasını oluşturan kurallar bütünü.
tonik : Eksen. Dizinin birinci (I.) derecesi, diziye adını veren ses.
transpoze : Aktarım. Bir yapıtın yazıldığı tondan başka bir tona aralıklarını koruyarak taşınması.
triole : Üçleme. Bir vuruşun üç eşit zamana bölünmesi.
U-Ü
uvertür : Opera, oratoryo ya da benzeri bestelerin başında kullanılan çalgısal giriş müziği.
ünison : Tek sesli.
Y
yeden : Sansibl. Karar sesinden önceki nota. Dizide yedinci derecedeki ses.
143