Page 89 - ÇALGI TOPLULUKLARI (ORTAK) TSM 11
P. 89

U  AK MAKAMINDA ESERLER




                 Makamların etkili olduğu vakitlerse şu şekilde ifade edilmiştir.

                 1. Rehavi makamı: Fecrden önce
                 2. Hüseyni makamı: Tan yeri ağarırken
                 3. Rast makamı: Güneş iki mızrak yükseldiğinde
                 4. Buselik makamı: Kuşluk vakti
                 5. Zirgüle makamı: Öğle vakti
                 6. Uşşak makamı: Öğleden sonra
                 7. Hicaz makamı: İkindi vakti
                 8. Irak makamı: Akşamüstü
                 9. Isfahan makamı: Gün batımında
                 10. Neva makamı: Gece vakti
                 11. Büzürk makamı: Yatsı sonrası
                 12. Zirefkend makamı: Uyku vakti


                 Büyük İslam bilgini ve filozoflarından İbni Sina (980-1037), Farabi’nin eserlerinden yararlandığını ve
              hatta musikiyi de ondan öğrenerek tıp mesleğinde uyguladığını ifade etmiş ve şöyle demiştir: “Tedavinin en
              iyi yollarından, en etkililerinden biri hastanın akli ve ruhi güçlerini artırmak, ona hastalıkla daha iyi mücadele
              etmek için cesaret vermek, hastanın çevresini sevimli, hoşa gider hâle getirmek, ona en iyi musikiyi dinletmek
              ve onu sevdiği insanlarla bir araya getirmektir.” İbni Sina’ya göre “ses” varlığımız için zaruridir. Ahenkli bir
              düzen içerisinde, belirli bir şekilde ayarlanmış olan sesler insan ruhu üzerinde çok derin tesirler yapar. Sesin
              etkisi, insan sanatı ile zenginleştirilir. Yine İbni Sina’ya göre ses tonundaki değişiklikler insan ruhunun hâl-
              lerini belirtir. Bu sayede ahenkli vuruşların düzenli ve kaideye uygun oluşları insanı derinden derine cezbeder.
              Sonuç olarak İslam medeniyeti döneminde Er-Razi, Farabi, İbni Sina gibi Türk-İslam hekimleri, psikolojik
              hastalıkların tedavisinde ilacın yanında müzikle tedavi yöntemlerini de kullanmışlardır.
                                                                                     www.estudamdergi.ogu.edu.tr




































                                Görsel 9: Müzisyen minyatürü (1539) (Süleymanname, Topkapı Sarayı Müzesi, H1517)






                                                          87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94