Page 61 - ÇALGI TOPLULUKLARI (TÜRK SANAT MÜZİĞİ) | 11
P. 61
OKUMA METNİ
OKUMA METNİ
Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden yararlanarak Alâeddin Yavaşca’nın (Görsel 2.2) Türk müziğinin
gelişmesi için yaptığı çalışmaları “yardımseverlik” değeri açısından değerlendirerek düşüncelerinizi ar-
kadaşlarınızla paylaşınız.
ALÂEDDİN YAVAŞCA (1926-2021)
Üstad ses sanatkârı ve besteci, Devlet Sanatçısı Alâeddin Yavaşca, 1 Mart
1926’da Kilis’te doğmuş, lise yıllarında İstanbul’a yerleşmiş, İstanbul Erkek Lisesini
birincilikle bitirdikten sonra 1951 yılında İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesinden
mezun olmuştur. Kadın-doğum mütehassısı olan Yavaşca, birçok uzman
doktor yetiştirmiş; uzun yıllar hem devlet hastanelerinde hem de özel muayene-
hanesinde mesleğini icra etmiş, son görevi olan Haseki Başhekimliğinden 1990
yılında emekli olmuştur.
Alâeddin Yavaşca, ailesinin teşviki ile sekiz yaşında ilk sazı olan kemanla mûsiki
öğrenmeye başlamış, İstanbul’da edebiyat muallimi olan Hakkı Süha Gezgin'in
yönlendirmesiyle klasik mûsikiye yönelmiş; Dr. Suphi Ezgi, Zeki Ârif Ataergin,
Sadeddin Kaynak, Münir Nurettin Selçuk başta olmak üzere devrin üstad
mûsikişinaslarından yararlanarak kendini geliştirmiştir. 1950 yılında girdiği Görsel 2.2:
İstanbul Radyosunda solist icracı olup 1967’den itibaren koro yöneticiliği, repertuar Alâeddin Yavaşca
kurulu üyeliği ve başkanlığı gibi görevlerde bulunmuş; Millî Eğitim Bakanlığı ve
2. ÜNİTE Kültür Bakanlığının çeşitli eğitim komisyonlarında üyelik hizmeti vermiştir. Yavaşca
ses icracılığının yanında değişik formlarda 654 eser vermiş bir bestekârdır. Türk mûsikisine yaptığı önemli
katkılar nedeniyle kendisine 2008 yılında ‘Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Büyük Ödülü’ ve 2010 yılı
sanat dalı ‘TBMM Üstün Hizmet Ödülü’ verilmiştir.
https://mk.gov.tr/GalleryFiles/1107/saz_ve_s%C3%B6z-70673588-9857-41be-9e2a-806146706050.pdf
sitesinden alınmıştır.
60

