Page 90 - ÇALGI TOPLULUKLARI (TÜRK SANAT MÜZİĞİ) | 11
P. 90
OKUMA METNİ
OKUMA METNİ
Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden yararlanarak Türk müziği enstrümanlarının ve repertuvarının
gelişmesi için Tanbûrî Cemil Bey’in (Görsel 2.4) çalışmalarını “öz denetim ve saygı” değeri açısından
değerlendirerek düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Görsel 2.4: Tanbûrî Cemil Bey ve el yazısı
TANBÛRÎ CEMİL BEY (1871-1916)
İstanbul'da Molla Gürânî'de doğdu. Annesi Zihniyâr Hanım, babası Mehmed Tevfik Bey'dir. Mûsiki
hayatına keman ve kanunla başlamış, sonra hayatının merkezine yerleşen tamburu tanımış, tamburun
bütün teknik imkânlarını zorlayarak yeni bir çığır açmış, eğlence müziğine has İstanbul kemençesini
klasik mûsiki dünyasına sokmuş, tamburu keman ya da kemençe yayıyla çalarak yaylı tamburun
doğuşunu hazırlamış, lavtadan viyolonsele klarnetten zurnaya kadar pek çok saza iltifat etmiş, biraz da
rebapla meşgul olmuştur. Özellikle tambur ve kemençe icrasında kendinden sonra gelen sazendelerin
örnek aldığı virtüözlerin en önde gelenidir. Pek genç bir yaşta elim bir hastalığın pençesinden
kurtulamayarak vefat etmiştir. Cemil Bey, ses kayıt teknolojileri ile çok erken bir çağda tanışmış; 150
civarında plak doldurmuştur. Cemil Bey'in yaşadığı devirde yayılan şöhreti bu kayıtları sayesinde hâlen
canlılığını korumaktadır. Kemençe, Tanbûrî Cemil Bey'le birlikte klasik mûsiki repertuarının icrasında
kullanılmaya başlanmış ve bu sayede diğer kemençe türlerinden ayrılması için 'klasik kemençe' olarak
adlandırılmıştır. ÇEŞİTLİ MAKAMLAR VE ESER UYGULAMALARI-I
https://mk.gov.tr/GalleryFiles/1107/saz_ve_s%C3%B6z-70673588-9857-41be-9e2a-806146706050.
pdf sitesinden alınmıştır.
89

