Page 53 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT | 11
P. 53
Alanında iyi yetişmiş her f üt icracısı ve sanatçısının bedenini ve parmaklarını f üt çalmaya, eser icra
etmeye hazır hâle getirmek için günlük rutin bir çalışma programı mutlaka vardır.
Bu günlük rutin, f üt çalan kişinin gelişimine önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Çalışılması gereken
bu günlük rutinlerde ses kalitesini arttıran, dil-parmak koordinasyonunu geliştiren egzersizler olmalıdır.
Bu egzersizlerde ma ör ve minör gamlar, arpe ler, kromatik gamlar, aralık ve artikülasyon çalışmaları
yer almalıdır. Bu çalışmaların her gün düzenli olarak yapılması çalgı hâkimiyetinin artmasını sağlar.
Aynı zamanda entonasyon gelişimine, diyaframdaki havayı kontrollü kullanmaya yardımcı olur. Deşifre
kabiliyetinin artmasına, hızlı pasa larda sağ ve sol el parmaklarının seri kullanılmasına yardımcıdır. Ayrıca
çalınacak eser ve etütlere hazırlanma amacıyla aynı tonda dizi çalışmaları yapmak, çalınacak eser ve
etüdün ton hâkimiyetini kazandırır.
Kıbrıslı Türk müzisyen ve f üt sanatçısı Burak Beşir’le yapılan söyleşide “Günlük çalışma rutininiz
nasıldır ve kullandığınız teknikler nelerdir ” şeklinde yöneltilen soruya verdiği cevap aşağıdaki gibidir.
yi bir üt sanatçısı olmak için
Düzenli bir program çerçevesinde çalışma yapmanın çok önemli olduğuna inanıyorum. Günde minimum
3-4 saat çalışma yapılmasının çok faydalı olacağını düşünüyorum. Fakat bunun her gün ve düzenli şekilde
uygulanması gerekiyor. Bir gün sekiz saat çalışıp, iki üç gün çalışmayıp sonra tekrar sekiz saat çalışmanın
gelişim açısından bir faydasının olacağına inanmıyorum. Düzenli ve sistemli çalışmak, başarıya götüren en
önemli unsurdur. Öncelikle ses ısınması ile güne başlamalarını tavsiye ederim. 15-20 dakikalık ses açma
çalışmalarının ardından parmakları açmak için çeşitli gam egzersizleri yapmak gerekir. Gam egzersizleri
yaklaşık 30 dakika yapılabilir. Daha sonra da teknik ve müzikaliteyi güçlendirmek adına etütlere geçilebilir.
Gamları çalışırken dudakları yormamak gerekir. O sebeple ben gam çalışmalarını iki bölüme ayırırım. Etüt ve
eser çalışmalarının sonunda tekrar gam çalışmalarına dönerim, böylece dudaklarım yorulmadan çalışmam
gereken esere yönelmiş olurum. Tabii ki ileri seviyedeki f üt öğrencileri veya yetişmiş sanatçılar, teknik
açıdan ve performans açısından daha dayanıklı olacakları için günlük egzersizlerini daha uzun tutabilirler.
Çalışacağım esere ısınma egzersizleri ve teknik egzersizler yapmadan kesinlikle başlamam. Mutlaka
ses ve ton çalışmaları yaparım. Marcel Moyce (Marsel Moys) Tone Development (Ton Geliştirme)
kullandığım başlıca ısınma egzersizidir. Vibrato çalışmalarına muhakkak yer veririm. Kendi geliştirdiğim
teknikler de dahîl olmak üzere Sir James Gal ay’in vibrato teknikleriyle de egzersizler yaparım. P. Taffanel
(Tafanel) ve Ph. Gaubert’in (Gauğbert) parmak ve teknik egzersizleri (17 Big Daily Finger Exercises) de
kullandığım metotlardandır.
3.1. DÖRT DİYE ALAN MA ÖR VE MİNÖR Dİ İLER
Mi Ma ör Dizi
4 diyez alan ma ör dizidir. Donanımda anahtardan sonra fa diyez, sol diyez, do diyez ve re diyez
değiştirici işaret ile gösterilir.
ETKİNLİK 1
Aşağıda verilen mi ma ör dizi çalışmalarını uygulayınız. œ
œ œ
# # # # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ U
& œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
52

