Page 53 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT | 11
P. 53

Alanında iyi yetişmiş her f üt icracısı ve sanatçısının bedenini ve parmaklarını f üt çalmaya, eser icra
               etmeye hazır hâle getirmek için günlük rutin bir çalışma programı mutlaka vardır.
                   Bu günlük rutin, f üt çalan kişinin gelişimine önemli ölçüde katkıda bulunmaktadır. Çalışılması gereken
               bu  günlük  rutinlerde  ses  kalitesini  arttıran,  dil-parmak  koordinasyonunu  geliştiren  egzersizler  olmalıdır.
               Bu  egzersizlerde  ma ör  ve  minör  gamlar,  arpe ler,  kromatik  gamlar,  aralık  ve  artikülasyon  çalışmaları
               yer  almalıdır.  Bu  çalışmaların  her  gün  düzenli  olarak  yapılması  çalgı  hâkimiyetinin  artmasını  sağlar.
               Aynı  zamanda  entonasyon  gelişimine,  diyaframdaki  havayı  kontrollü  kullanmaya  yardımcı  olur.  Deşifre
               kabiliyetinin artmasına, hızlı pasa larda sağ ve sol el parmaklarının seri kullanılmasına yardımcıdır. Ayrıca
               çalınacak eser ve etütlere hazırlanma amacıyla aynı tonda dizi çalışmaları yapmak, çalınacak eser ve
               etüdün ton hâkimiyetini kazandırır.
                   Kıbrıslı Türk müzisyen ve f üt sanatçısı Burak Beşir’le yapılan söyleşide  “Günlük çalışma rutininiz
               nasıldır ve kullandığınız teknikler nelerdir ” şeklinde yöneltilen soruya verdiği cevap aşağıdaki gibidir.

                    yi bir  üt sanatçısı olmak için
                   Düzenli bir program çerçevesinde çalışma yapmanın çok önemli olduğuna inanıyorum. Günde minimum
               3-4 saat çalışma yapılmasının çok faydalı olacağını düşünüyorum. Fakat bunun her gün ve düzenli şekilde
               uygulanması gerekiyor. Bir gün sekiz saat çalışıp, iki üç gün çalışmayıp sonra tekrar sekiz saat çalışmanın
               gelişim açısından bir faydasının olacağına inanmıyorum. Düzenli ve sistemli çalışmak, başarıya götüren en
               önemli unsurdur. Öncelikle ses ısınması ile güne başlamalarını tavsiye ederim. 15-20 dakikalık ses açma
               çalışmalarının ardından parmakları açmak için çeşitli gam egzersizleri yapmak gerekir. Gam egzersizleri
               yaklaşık 30 dakika yapılabilir. Daha sonra da teknik ve müzikaliteyi güçlendirmek adına etütlere geçilebilir.
               Gamları çalışırken dudakları yormamak gerekir. O sebeple ben gam çalışmalarını iki bölüme ayırırım. Etüt ve
               eser çalışmalarının sonunda tekrar gam çalışmalarına dönerim, böylece dudaklarım yorulmadan çalışmam
               gereken esere yönelmiş olurum. Tabii ki ileri seviyedeki f üt öğrencileri  veya yetişmiş sanatçılar, teknik
               açıdan ve performans açısından daha dayanıklı olacakları için günlük egzersizlerini daha uzun tutabilirler.
                   Çalışacağım esere ısınma egzersizleri ve teknik egzersizler yapmadan kesinlikle başlamam. Mutlaka
               ses  ve  ton  çalışmaları  yaparım.  Marcel  Moyce  (Marsel  Moys)  Tone  Development  (Ton  Geliştirme)
               kullandığım başlıca ısınma egzersizidir. Vibrato çalışmalarına muhakkak yer veririm. Kendi geliştirdiğim
               teknikler de dahîl olmak üzere Sir James Gal ay’in vibrato teknikleriyle de egzersizler yaparım. P. Taffanel
               (Tafanel) ve Ph. Gaubert’in (Gauğbert) parmak ve teknik egzersizleri (17 Big Daily Finger Exercises) de
               kullandığım metotlardandır.

               3.1. DÖRT DİYE  ALAN MA ÖR VE MİNÖR Dİ İLER


                   Mi Ma ör Dizi
                   4  diyez  alan  ma ör  dizidir.  Donanımda  anahtardan  sonra  fa  diyez,  sol  diyez,  do  diyez  ve  re  diyez
               değiştirici işaret ile gösterilir.

               ETKİNLİK   1

                Aşağıda verilen mi ma ör dizi çalışmalarını uygulayınız. œ
                                                               œ œ

                   # # # #          œ œ œ œ œ œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ     œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ œ œ œ œ œ     U
                &         œ œ œ œ œ                                                              œ œ œ œ œ







               52
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58