Page 56 - KANUN (THM) 11
P. 56

Makamın Özellikleri: Segâh makamı, yapısı gereği tiz taraftan genişler. Ancak rast makamının etkisinden
             dolayı pes taraftan rast perdesine kadar genişlediği de görülür.
                Segâh makamının güçlüsü her ne kadar eviç perdesi ise de bu makam mürekkep bir makam olduğundan
             güçlüsü, üçüncü derecesi olan neva perdesine dönüşür. Makamın kökü rast dizisi olduğu için rast-uşşak-segâh
             üçlüsü iç içedir. Güçlü üzerinde değişiklik yapılarak nevada uşşaklı, çargâhta rastlı ve çargâhlı asma kalışlar yapılır.
             Nevadan itibaren bayati dizisi oluşur ve sümbüle perdesi ortaya çıkar. Eviç perdesinde hicaz etkisi olduğundan bu
             makam, hicaz aileleriyle iç içedir. Bu yüzden dik hisarda nikrizli kalır. Neva perdesi üzerinde hicazların etkisi olduğu
             için hicaz ailesi makamları segâhın komşu makamlarıdır. Makamın bu denli zengin kullanılmasında dik hisar ve
             eviç perdelerinin değişime uğrayarak hüseyni ve acem perdelerine dönüşmesinin rolü büyüktür. Segâh makamı
             Türk halk müziğinde sıkça kullanılmıştır.
                Dizinin Seyri: Çıkıcı diziye sahip olan segâh makamının seyrine durak sesi civarından başlanır. Güçlü üzerinde
             hicazlı dolaşıldıktan sonra zaman zaman dik hisarda nikrizli kalışlar yapılır. Nevada uşşaklı, bayatili, rastlı; çargâhta
             rastlı ve çargâhlı kalışlar gösterilerek neva perdesinde yarım kalış yapılır. Dizinin diğer seslerinde karışık gezinildik-
             ten sonra segâh perdesinde çoğunlukla yedenli olarak tam karar verilir.
                Segâh makamı mürekkep bir makam olduğu için seyrinde birçok farklı asma kalış kullanılır. Bu asma kalışların
             dörtlüleri ve beşlileri şunlardır:
               •  Segâhta segâh 5’lisi
               •  Eviçte hicaz 4’lüsü
               •  Dik hisarda nikriz 5’lisi
               •  Nevada uşşak 4’lüsü
               •  Nevada bayati 5’lisi

                1. ETKİNLİK
                •  Aşağıda verilen segâh makamı seyrini öğretmeninizle birlikte inceleyiniz. Solfej çalışması yaptıktan sonra
                      seyri çalınız.            SEGAH SEYİR
                 Seyir özelliklerine dikkat ederek öğretmeninizin gözetiminde segâh taksim yapınız.

                 1
                                                                                                 Komisyon
                     5  8  4    . Ï                . Ï                                           j
                &  5    4               Ï 8  Ï            Ï   Ï        ú        ä     Ï         Ï
                                                                       trem.

                 3   5  8                                             Ï      Ï
                &  5    Ï    Ï  Ï  Ï        ä   Ï        Ï    Ï    Ï      Ï     Ï    Ï  Ï  Ï  Ï  Ï
                                                         J


                 5   5  8    Ï    Ï    Ï    Ï           . Ï                           . Ï  Ï  Ï 8   Ï
                &  5    Ï                        Ï           Ï   Ï    Ï 8   Ï




                 7   5  8 Ï           Ï     Ï       Ï           Ï    Ï     Ï    Ï     Ï 6  Ï
                &  5             Ï                        Ï                                     Ï


                 9   5  8         Ï                                                                 Ï

                &  5    Ï  Ï  Ï      Ï    Ï   Ï    Ï 8  Ï        Ï    Ï    Ï    Ï    Ï    Ï    Ï


                 11           Ï
                     5  8          Ï 6  Ï    Ï     Ï    Ï    Ï         . Ï  Ï Ï    Ï Ï
                &  5    Ï                                                                Ï ú
                                                                                             trem.



                                                                                                SEGÂH MAKAMI  55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61