Page 71 - KANUN (THM) 11
P. 71

RÖPORTAJ


                     M. Kiremitçi      : Öğrencilerin kanun çalmada başarılı olabilmeleri için sahip olmaları gereken nitelikler
                  hakkında neler söylemek istersiniz?
                     Tahir Aydoğdu   : Öğrencilerin sahip olmaları gereken niteliklerin başında iyi bir duyma yetisi ile ritim
                  duygusuna sahip olmak ve kanun sazını sevmek gelir. Bir saz çalmak, sadece teknik beceri demek değildir.
                  Öğrencinin sazıyla duygusal iletişim kurması da gerekir.
                     M. Kiremitçi      : Kanun çalmada öğrencinin çalgısıyla duygusal anlamda bir bağ kurması sizce başarıyı
                  nasıl etkilemektedir?
                     Tahir Aydoğdu   : Böylesine bir bağ kurmak her zaman etkili olur. Öğrencinin öğreneceği sazla bütün-
                  leşmesi gerekir. Öğrenci -yeri geldiğinde- belki hiç kimseyle paylaşamayacağı duyguları sazıyla paylaşacak-
                  tır. Kurulacak böylesi bir bağ, öğrencinin sazında başarılı olmasını sağlayacaktır. Öğrencilerime verdiğim en
                  önemli tavsiyelerden biri de kanunlarını adeta bir uzvu olarak görmeleridir.
                     M. Kiremitçi      : Öğretmenler, öğrencileri düzenli ve sistemli çalışmaya yönlendirmek konusunda
                  neler yapabilir?
                     Tahir Aydoğdu   : Bir saz çalmayı öğrenmede en önemli unsur, sistemli ve düzenli çalışmadır. Küçük
                  yaştaki öğrencilerimle çalışırken onları, sazları sanki bir oyuncakmış gibi çalıştırırdım ve kanuna olan il-
                  gilerinin her zaman üst düzeyde olması için farklı teknikler uygulardım. Çok disiplinli ve sistemli bir ders
                  programı uygulamak küçük yaştaki bir çocuğa zor ve sıkıcı gelebilir. Yukarıda da söylediğim gibi çocuğun
                  sazını oyuncak gibi görmesi, başarılı olmasında önemli bir etken olacaktır.
                     Gençlerde ise yine sistemli ve düzenli bir çalışma programı hazırlamak gerekir. Öğrencilerin interneti
                  faydalı ve etkili bir şekilde kullanması sağlanabilir. Artık sazlarını çok iyi çalan icracılar mevcuttur. Öğren-
                  cilerin sosyal medyada doğru sanatçılar tarafından yapılan canlı yayınlara katılması ve onları izlemesi de
                  yerinde olacaktır.
                       Ayrıca öğrencilerin dünya müziği konusunda bilgi sahibi olması, bulunduğu şehirde senfonik konserle-
                  re katılması, opera ve bale izlemesi, musikimizin doğru olarak icra edildiği TRT ve Kültür Bakanlığı koroları-
                  nın konserlerini yakından izlemesi de onlara fayda sağlayacaktır.
                       Günümüzde içlerinde benim de olduğum çeşitli kanun sanatçıları tarafından kanun çalıştayları düzen-
                  lenmektedir. Öğrencilerin bu çalıştaylara katılması da sazlarına olan ilginin artırılması ve değişik tekniklerin
                  öğrenilmesi konusunda başarı getirecektir.
                       En az iki öğrenci olmak üzere 4-5 kişilik öğrenci gruplarıyla çalışmak da iyi olur. Bu gibi uygulamalar
                  çalışma azmini arttıracağı için başarı da sağlar. Kanun sazının sınırlarını zorlayacak çeşitli müzikler üzerine
                  çalışmak da ayrı bir tekniktir. Batı müziğinden, caz müziğinden ve diğer dünya müziklerinden kanun sazına
                  uygulanacak arpej/akor gibi farklı teknikler de öğrencilerin başarılı olması için uygulanabilecek yöntemler-
                  dendir.
                     Müzikte farklı düşünmek çok önemlidir. Benim öğrencilerime ilk öğrettiğim konulardan biri, klasik Türk
                  müziğimizin özellikleri ve icralarıdır. Diğer bütün müzikler musikimizden sonra gelir.
                     M. Kiremitçi      : Öğrenciler, kendilerini çalışma ortamından alıkoyan uyarıcılardan nasıl uzak kalmalı-
                  dır?
                     Tahir Aydoğdu   : Günümüzün interneti ve teknoloji çağı olması nedeniyle öğrenciyi sazından uzaklaş-
                  tıracak pek çok unsur söz konusu olabilir. Burada öğrencinin yapması gereken, düzen içinde çalışmasıdır.
                  Oyun oynaması da İnternet’te zaman geçirmesi de arkadaşlarıyla görüşmesi de doğaldır. Öğrenci için doğ-
                  ru ve önemli olan; düzenli, sistematik bir şekilde çalışması ve öğretmeninin verdiği ödevleri zamanında
                  yapacağı bir çalışma yöntemi geliştirmesidir. Öğrenci sazını ne kadar severse o kadar başarılı olur. Etrafında
                  kendisini etkileyecek şeyler olsa da sazını seven bir öğrenci bu tuzaklara kanmaz.
                     M. Kiremitçi      : Bireysel çalışmada en yüksek verim nasıl alınır?
                     Tahir Aydoğdu   : Öğrenci, öğretmeninin öğrettiği teknikleri kavramalı, verdiği ödevleri çok iyi yapmalı,
                  sazını bir uzvu olarak görmeli ve en önemlisi de sazını sevmelidir. Yüksek verim için gereken en önemli
                  unsurlardan biri de öğretmen-öğrenci arasındaki bilgi alışverişidir.
                     M. Kiremitçi      : İyi bir kanun öğrencisi olma yolunda öğrencilere tavsiyeleriniz nelerdir?
                     Tahir Aydoğdu   :  Sazını gerçekten seven bir öğrencinin başarılı olmaması için hiçbir neden yoktur. Öğ-
                  rencinin kanun sazında başarılı olan ve günümüzde bu sazı başarıyla icra eden önemli sanatçılarla görü-
                  şüp onların başarıyı nasıl yakaladıkları konusunda bilgilenmesi gerekir. Öğrenci, birkaç sanatçıyı rol model





         70  SEGÂH MAKAMI
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76