Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ KAVAL 11
P. 16

KAVAL 11

                          I.  I.     KAVALDA MAKAMLAR VE

                      ÜNİTE
                      ÜNİTE          UYGULAMALARI  I






                                   HAZIRLIK ÇALIŞMALARI



                            1. Uşşak, hicaz ve karcığar makamlarına ait örnek eserler araştırınız ve dinleyiniz.
                            2. Uşşak, hicaz ve karcığar makamlarında seçtiğiniz birer eserin, aldığı ses değiştirici
                                 işaretleri ile başlangıç ve bitiş seslerini inceleyiniz.




                    FARKLI MAKAMLARDA OYUN HAVALARI ve SAZ ESERLERİ






                                   UYARI




                                 Kitapta yer alan etüt ve eserlerde TRT Türk halk müziği ve Türk sanat müziği
                            repertuvarı örnek alınmıştır. Komalı seslerin gösteriminde Arel - Ezgi - Uzdilek sistemi
                            olarak bilinen ses sistemi ve Sarısözen sistemi olarak kabul edilen ses sistemi kulla-
                            nılmıştır.




                                    BİLGİ NOTU



                                 Arel - Ezgi - Uzdilek sistemi günümüzde notaya alınmış TSM repertuvarının, Sarı-
                            sözen sistemi ise THM repertuvarının neredeyse tamamının yazıldığı ses sistemleridir.




                                   UYARI



                                 Halk  müziği  eserlerinde,  herhangi  bir  ses  sistemi  kaygısıyla  üretim  yapılma-
                            dığından,  makamsal  sınıflandırma  yapabilmek  oldukça  zordur.  Ancak  aynı  müzikal
                            evrene ait olmalarının sonucu olarak birçok THM eseri makamsal tanımlara uygun
                            olabilmektedir. Makamsal tanımlara uygun olmayan eserler, bıraktığı etki de dikkate
                            alınarak en yakın makamsal yapının adıyla  sınıflandırılmıştır.




                                    BİLGİ NOTU



                                 Kavalda komalı sesler, üfleme açısında ve şiddetinde yapılan küçük değişiklik-
                            lerle ve perde kapatma (kaydırma, yarım kapatma vb.) teknikleriyle de elde edilebilir.
                            Komalı sesleri doğrudan vermesi amacıyla bazı perdeleri küçük açılmış kavallar da
                            mevcuttur.

                                                            15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21