Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ KAVAL 11
P. 16
KAVAL 11
I. I. KAVALDA MAKAMLAR VE
ÜNİTE
ÜNİTE UYGULAMALARI I
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Uşşak, hicaz ve karcığar makamlarına ait örnek eserler araştırınız ve dinleyiniz.
2. Uşşak, hicaz ve karcığar makamlarında seçtiğiniz birer eserin, aldığı ses değiştirici
işaretleri ile başlangıç ve bitiş seslerini inceleyiniz.
FARKLI MAKAMLARDA OYUN HAVALARI ve SAZ ESERLERİ
UYARI
Kitapta yer alan etüt ve eserlerde TRT Türk halk müziği ve Türk sanat müziği
repertuvarı örnek alınmıştır. Komalı seslerin gösteriminde Arel - Ezgi - Uzdilek sistemi
olarak bilinen ses sistemi ve Sarısözen sistemi olarak kabul edilen ses sistemi kulla-
nılmıştır.
BİLGİ NOTU
Arel - Ezgi - Uzdilek sistemi günümüzde notaya alınmış TSM repertuvarının, Sarı-
sözen sistemi ise THM repertuvarının neredeyse tamamının yazıldığı ses sistemleridir.
UYARI
Halk müziği eserlerinde, herhangi bir ses sistemi kaygısıyla üretim yapılma-
dığından, makamsal sınıflandırma yapabilmek oldukça zordur. Ancak aynı müzikal
evrene ait olmalarının sonucu olarak birçok THM eseri makamsal tanımlara uygun
olabilmektedir. Makamsal tanımlara uygun olmayan eserler, bıraktığı etki de dikkate
alınarak en yakın makamsal yapının adıyla sınıflandırılmıştır.
BİLGİ NOTU
Kavalda komalı sesler, üfleme açısında ve şiddetinde yapılan küçük değişiklik-
lerle ve perde kapatma (kaydırma, yarım kapatma vb.) teknikleriyle de elde edilebilir.
Komalı sesleri doğrudan vermesi amacıyla bazı perdeleri küçük açılmış kavallar da
mevcuttur.
15