Page 31 - ÇALGI EĞİTİMİ KAVAL | 11
P. 31
2. ÜNİTE: KAVALDA MAKAMLAR VE UYGULAMALARI - III
Hazırlık Çalışmaları
1. Genel ağ gezintisi yaparak karcığar, hüzzam, rast, nihâvend ve nikriz makamlarına ait örnek eserler araştı-
rınız ve dinleyiniz.
2. Karcığar, hüzzam, rast, nihâvend ve nikriz makamlarında seçtiğiniz birer eseri aldığı ses değiştirici işaretler
ile başlangıç ve bitiş sesleri açısından inceleyiniz.
Uyarı
Kitapta yer alan etüt ve eserlerde TRT Türk halk müziği ve Türk sanat müziği repertuvarı örnek alınmıştır. Ko-
malı seslerin gösteriminde Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi olarak bilinen ses sistemi ve Sarısözen sistemi olarak kabul edilen
ses sistemi kullanılmıştır.
Bilgi Notu
Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi günümüzde notaya alınmış TSM repertuvarının, Sarısözen sistemi ise THM repertu-
varının neredeyse tamamının yazıldığı ses sistemleridir.
Uyarı
Halk müziği eserlerinde, herhangi bir ses sistemi kaygısıyla üretim yapılmadığından, makamsal sınıflandırma
yapabilmek oldukça zordur. Ancak aynı müzikal evrene ait olmalarının sonucu olarak birçok THM eseri makamsal ta-
nımlara uygun olabilmektedir. Makamsal tanımlara uygun olmayan eserler, bıraktığı etki de dikkate alınarak en yakın
makamsal yapının adıyla sınıflandırılmıştır.
Bilgi Notu
Kavalda komalı sesler, üfleme açısında ve şiddetinde yapılan küçük değişikliklerle ya da perde kapatma (kaydır-
ma, yarım kapatma vb.) teknikleriyle de elde edilebilir. Komalı sesleri doğrudan vermesi amacıyla bazı perdeleri küçük
açılmış kavallar da mevcuttur.
30 Kavalda Makamlar ve Uygulamaları - III Kavalda Makamlar ve Uygulamaları - III