Page 111 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 11
P. 111

Ü
                Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
                R
                Rönesans ve Barok dönemlerinin özellikleri göz önünde bulundurulduğunda sonraki dönem-önesans ve Barok dönemlerinin özellikleri göz önünde bulundurulduğunda sonraki dönem-
             l
             lerde keman müziğinde hangi gelişme ve değişmeler yaşanmış olabilir? Arkadaşlarınızla fikir erde keman müziğinde hangi gelişme ve değişmeler yaşanmış olabilir? Arkadaşlarınızla fikir
             alışverişinde bulununuz.lışverişinde bulununuz.
             a

              4.1. Klasik Dönem

              4.1.1. Klasik Dönem Özellikleri


              Klasik Dönem, 1750-1820 yılları arasını kapsayan, keman müziğinde Aydınlanma Çağı olarak da
            bilinen dönemdir. Klasik sözcüğü, üzerinden uzun zaman geçtiği hâlde değerini yitirmeyen, kendi
            türünde örnek kabul edilen eser anlamına gelir.

              Konçerto grosso (büyük konçerto), suit ve füg gibi barok tür ve biçimleri Klasik Dönem’de yerini
            sonat allegrosuna bırakmıştır. Geçmişte yalnızca saraylarda ve soylulara ait evlerde verilen konser-
            ler bu dönemde halka açık hâle gelmeye başlamıştır.


              4.1.2. Klasik Dönem Bestecileri

              Klasik  Dönem’in  ünlü  bestecileri,  kendilerine  “Viyana  Klasikleri”  adı  da  verilen  Franz  Joseph
            Haydn  (Frantz Yozef Haydın), Wolfgang Amadeus Mozart (Volfgan Amadeus Motzart) ve Ludwig
            van Beethoven (Ludvih Fan Beythofın)’dır. Dönemin başlıca kemancı ve bestecileri arasında Leo-
            pold Mozart (Leopold Motzart), Pierre Gavinies (Piyer Javines), Giovanni Battista Viotti (Covanni
            Battista Viyotti),  Pierre Rode (Piyer Rod) ve Rodolphe Kreutzer (Rudolf Kroytzer ) önemli yer tutar.

            Klasik Dönem müziğinin şekillenmesinde ve gelişmesinde önemli rol üstlenen bazı besteciler ve
            eserleri şunlardır:

              Franz Joseph Haydn (1732-1809)

              Avusturya’nın  Rohrau  (Rohra)  kasabasında  dünyaya
            gelmiştir.  6  yaşında  Hainburg  (Haynburg)  Katolik  Kilisi-
            sesi’nde “koro” üyesi olan Haydn (Görsel 4.1.), 1761’de
            Eisenstadt  (Ayzınştadt)  Sarayı’nda  müzisyenlik  görevine
            başlamıştır. En önemli keşfi Mozart’tır. “Baba Haydn” ola-
            rak bilinen sanatçı, hem Mozart’ı hem de Beethoven’ı etki-
            lemiştir.

              Sonat formunu tam biçimine kavuşturarak Klasik Dö-
            nem’in simgesi hâline gelen Haydn, birçok eser bestele-
            miştir. Başlıca eserleri Sürpriz Senfoni, Sabah, Öğle, Ak-
            şam,  Av,  Tavuk,  Ayı,  Kraliçe  Senfonileri,  Veda  Senfonisi,
            Yaratılış ve Mevsimler’dir.








                                                                      Görsel 4.1: F.Joseph Haydn Portresi





              110  4. ÜNİTE
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116