Page 28 - ÇALGI EĞİTİMİ | KONTRBAS 11
P. 28

2.1.
       2.1. Sağ El Teknikleri


               2.1.1.  Yay Teknikleri




                         HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


                   1. 9. sınıftayken kontrbas çalmanın ilk aşamalarında uygulamış olduğunuz pizzicato teriminin
                       anlamını söyleyiniz.
                   2. Martele teriminin ne anlama geldiğini sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.




                   a) Pizzicato Tekniği



                   Pizzicato terimi yaylı sazlarda yayı bırakarak veya bırakmadan telleri “parmakla çalmak” an-
                   lamına gelmektedir. Pizzicato çalmak için genellikle işaret parmağı ve orta parmak kullanılır.
                   Klasik müzikten farklı müzik çeşitlerinde de sıkça kullanılan kontrbas bu tür müziklerde he-
                   men hemen her zaman pizzicato tekniğiyle çalınır.

                                                                   Klasik  müzik  kontrbas  repertuarında  ise
                                                                   pizzicato tekniği solo  eserlerden daha  sık
                                                                   olarak orkestra eserlerinde karşımıza çıkar.
                                                                   Yayı tamamen elden bırakarak çalma imkâ-
                                                                   nı veren eserler az da olsa mevcuttur. Genel
                                                                   olarak orkestra eserlerinde de tek başına
                                                                   değil, yay ile çalma (col arco) tekniğiyle
                                                                   birlikte uygulanır.

                                                                   Yayı elde tutarak her an yayla çalmaya hazır
                                                                   bir şekilde pizzicato yapabilmek önemlidir.
                                                                   Yay, topuk kısmından ve yüzük parmağı
                                                                   ile küçük parmaktan sarkar şekilde yere
                                                                   dik olarak tutulur. Görsel 3’te, yayı tutarak
                                                                   pizzicato çalarken sağ elin konumlandı-
                                                                   rılmasında önerilen şekil yer almaktadır
                                                                   (Görsel 3).
                          Görsel 3: Yayı tutarak pizzicato

                   Pizzicato yaparken sağ el, ses gürlüğü ve kalitesi açısından tuşenin sonlarına yakın şekilde du-
                   rur. Başparmak, forte çalındığında biraz daha geride olmak koşuluyla tuşenin kenarında durur.
                   Gürlük seviyesi az ve yavaş tempolu parçalarda orta parmak veya işaret parmağı olmak üzere
                   tek parmak ile pizzicato yapılabilirken hızlı tempolu parçalarda işaret parmağı ve orta parma-
                   ğın birlikte kullanılması gerekir. Dolgun bir pizzicato, sol elin uyguladığı basınçla ve yoğun bir
                   vibrato ile elde edilir.














    28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33