Page 87 - NEFESLİ ÇALGILAR MEY,ZURNA,SİPSİ 11
P. 87
CEVAP ANAHTARI
1. ÜNİTE: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1. Kıskaç
2. Cukcuk
3. Cura zurna
4. Erik, kamış
5. Mey: Halk oyunları, oda sohbetleri ve Türk halk müziği topluluklarında icra edilir.
Zurna: Yağlı güreşler, halk oyunları, mehter takımı ve Türk halk müziği topluluklarında icra
edilir.
Sipsi: Teke yöresine ait türküler, halk oyunları ve Türk halk müziği topluluklarında icra edilir.
6. Kullanılan ağaç ve kamışların kalitesi ile çalgıyı yapan kişinin ustalığına dikkat edilmelidir.
7. Türklerin Orta Asya’dan Anadolu’ya göçünden sonra Anadolu müzik kültürü oluşmuştur.
Böylece Anadolu çalgıları da kendine özgü bir yapıya kavuşmuştur. Bunun sonucunda yö-
resel tavırların yansıtılmasında önemli rol oynayan Anadolu çalgıları hâlîne gelmiştir.
8. Mey: Gövde, kamış, kıskaç
Zurna: Ana gövde, kalak, şeytan delikleri, dil, boru, kamış
Sipsi: Gövde, ağızlık kısmı (cukcuk)
9. Bu çalgılar, doğal materyaller kullanılarak yapılmiştır. Bu yüzden öncelikle korunması sağ-
lanmalıdır. Bunun için çalgıyı etkileyecek hava koşullarından çalgıyı korumak ve düşürme-
mek gerekir. Ayrıca bu çalgıların çatlamasını önlemek için belirli dönemlerde yağlanması
gerekebilir.
2. ÜNİTE: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1. Doğru-Yanlış-Yanlış-Doğru
2. Sol-Do-La-Re-Sol-Si
4. Mey, zurna ve sipsiden doğru sesleri elde etmek için ağızlık seçimine, ağızlığın doğru bir
şekilde yerleştirilmesine, çalgıların tutuluşuna, vucut duruşuna, nefes kullanımına ve üfle-
menin şiddetinin doğru olmasına dikkat edilmelidir.
5. Doğal nefes günlük yaşantımızı sürdürebilmek için alınıp verilen nefes türüdür. Diyafram
nefesi ise bilinçli olarak diyafram kasının kullanılmasıyla alınan nefestir. Diyafram nefesi
alındığı zaman ciğerlere dolan hava, doğal nefesten daha fazladır.
3. ÜNİTE: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1. a) Rast Makamı b) Segâh Makamı c) Hüseyni Makamı
MEY, ZURNA, SİPSİ 87