Page 24 - PİYANO 11
P. 24

PİYANO 11
                                              1.1. 6. MORDAN TEKNİĞİ


                Mordan bir süsleme çeşididir. Asıl sesle komşusu arasındaki çok hızlı bir gidiş geliş yoluyla asıl sesin
            belirginleşmesini amaçlar. Mordanın, yukarı mordan (çizgisiz mordan) ve aşağı mordan (çizgili mordan) olmak
            üzere iki çeşidi vardır.
                Yukarı mordan genellikle, süslenen sesin üst komşu sesle bir kez hızla yer değiştirmesine denir. Yukarı
            mordanın yazılışı ve çalınışı aşağıda gösterilmiştir. Mordanın üzerinde değiştirici işaret varsa üst ses değiştirici
            işaret alarak çalınır.

                                  Yazılışı                                      Çalınışı
                                      m
                                                                                    œ
                           &          œ                                  &       œ œ™


                                       b
                                      m

                           &          œ                                   & œ        œ b  œ ™




                Aşağı mordan genellikle, süslenen sesin alt komşu sesle bir kez hızla yer değiştirmesine denir. Aşağı
            mordanın yazılışı ve çalınışı aşağıda gösterilmiştir. Mordanın altında değiştirici işaret varsa alt ses değiştirici
            işaret alarak çalınır.

                                  Yazılışı                                      Çalınışı
                                      M

                           &          œ                                   &      œ   œ  œ™

                                       M
                                       #

                           &          œ                                   & œ œ         ™
                                                                                    œ #


                Mordanın yukarıdaki gibi çalınmasına rağmen bazı eserlerde bestecinin ya da editörün tercihine göre
            farklı çalınış biçimlerine de rastlanmaktadır (Örnek: Sayfa 26).
                Mordansız çalma ile mordanlı çalma arasındaki fark ve diğer eldeki notalar ile eş güdümü aşağıdaki
            örnekte gösterilmiştir.

                            Mordansız çalma                                   Mordanlı çalma
                                                                                  m        œ  œ  œ ™ œ
                                                                                                   M
                                                                             œ
                                           œ
                         œ
                                                                               œ ™ œ
                                              œ ™ œ
                            œ ™ œ
                                                                      c
                                                                                  œ
                                                œ
                                                                                                    œ
                              œ
                  c
                                                                         œ
                                       œ
                      œ
            {  ? œ       œ    ˙    J   œ   œ    ˙    J          { ? œ        œ    ˙    J   œ  œ     ˙    J
                                                                  &
               &
                                                                      c
                  c
                                                 Mordanlı çalmanın açılımı œ  œ œ œ
                                               œ
                                                                     œ
                                                 œ œ ™ œ
                                                                               ™ œ
                                        c
                                                    œ œ œ
                                  { &   c  œ   œ    ˙     J  J   œ   œ    ˙ œ   J  J
                                    ? œ
                                                                 œ
                                                           23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29