Page 57 - PİYANO | 11
P. 57

Muzio Clementi (Görsel 3.4): 1752-1832 yılları arasında yaşamış
                                             İtalyan besteci, piyanist ve yayımcıdır. Klasik Dönem müziğinin
                                             önemli bestecilerinden biri olarak kabul edilir. Clementi, müziğe
                                             erken yaşta başlamış ve piyano çalmayı öğrenmiştir. 14 yaşında
                                             Londra’ya taşınmış ve burada müzikal kariyerine devam etmiştir.
                                             Daha  sonra  besteciliğe  de  yoğunlaşmış  ve  birçok  önemli  eser
                                             bestelemiştir.

                                             Clementi, özellikle piyano için yazdığı eserlerle tanınır. Piyanonun
                                             ilk sonatlarını yazan besteciler arasında yer alır ve piyano tekniğinin
                                             gelişmesinde önemli rol oynamıştır. Piyano tekniği, onun müzikal
                                             tarzının en belirgin özelliklerinden biridir. Özellikle teknik zorluklar
                                             içeren çalışmaları ile tanınır.

                Görsel 3.4. Muzio Clementi   Clementi, müzik yayımcılığı alanında da başarılı olmuş ve kendi müzik
                                             yayınevi olan Clementi&Co.’yu kurmuştur. Bu yayınevi, Klasik Dönem
          müziğinin önde gelen bestecilerinin eserlerinin yayımlanmasında önemli rol oynamıştır.
          3.3. Klasik Dönem Süslemeleri


          Müzikte süsleme, bir ana nota ile ilişkili bir dizi yardımcı notanın ya da melodinin daha anlamlı olmasını
          sağlamak amacıyla melodiye notalar eklenmesidir. Klasik Dönemde süslemeler, Barok Döneme oranla
          daha az kullanılmıştır. Barok Dönemin abartılı ve süslemeli anlatımına karşın Klasik Dönemde kullanılan
          süslemeler daha sadedir.

          1780’lerden sonra müzik yazımının gelişmesi ile müzik edisyonlarının baskıları oldukça ucuz bir maliyetle
          basılmıştır ve el yazması notaların satışları da bu oranda düşmüştür. Bu sayede süslemelerin el yazısı ile
          yanlış kopyalanma ihtimali de azalmıştır. Süslemeler belli bir standarda oturtulmaya çalışılmıştır. Süsleme
          işaretleri 18. yy.ın sonlarına doğru uluslararası şekilde onaylanmıştır.

          Barok Dönemde kullanılan süsleme işaretlerinin Klasik Dönemde gösterimi appoggiatura (apocatura)  hariç
          değişmemiştir. Leopold Mozart, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Joseph Haydn ve Carl Philipp Emanuel
          Bach (Karl Filip  Emanuel Bah), eserlerinde süslemeleri etkin bir biçimde kullanan besteciler olarak kabul
          edilir. Aşağıda Klasik Dönemde sıklıkla kullanılan süslemelerden örnekler verilmiştir.

           •    Tril: Bir nota ile onun tam ses ya da yarım ses üstündeki (komşu) notanın öngörülen bir süre içerisinde
               birbiri ardına seslendirilmesidir. Barok Dönemde tüm triller yardımcı notadan başlayıp ana notaya
               doğru çözümlenmiştir. Klasik Dönemde ise dönüşlü bir son daha yaygın hâle gelmiştir ancak trili, üst
               yardımcı sesten başlatma uygulaması devam etmiştir.
               Gösterim Biçimleri                         Çalınışı
                         Ÿ
                        w                                    Üst yardımcı ses       Dönüşlü son

                    Ÿ                                              œ œ œ œ œ œ œ
                                                                    œ œ œ œ œ œ œ œ
                    w              œ œ                                                   œ

                 Ÿ
                   ™     œ œ
                           œ






          56
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62