Page 57 - PİYANO | 11
P. 57
Muzio Clementi (Görsel 3.4): 1752-1832 yılları arasında yaşamış
İtalyan besteci, piyanist ve yayımcıdır. Klasik Dönem müziğinin
önemli bestecilerinden biri olarak kabul edilir. Clementi, müziğe
erken yaşta başlamış ve piyano çalmayı öğrenmiştir. 14 yaşında
Londra’ya taşınmış ve burada müzikal kariyerine devam etmiştir.
Daha sonra besteciliğe de yoğunlaşmış ve birçok önemli eser
bestelemiştir.
Clementi, özellikle piyano için yazdığı eserlerle tanınır. Piyanonun
ilk sonatlarını yazan besteciler arasında yer alır ve piyano tekniğinin
gelişmesinde önemli rol oynamıştır. Piyano tekniği, onun müzikal
tarzının en belirgin özelliklerinden biridir. Özellikle teknik zorluklar
içeren çalışmaları ile tanınır.
Görsel 3.4. Muzio Clementi Clementi, müzik yayımcılığı alanında da başarılı olmuş ve kendi müzik
yayınevi olan Clementi&Co.’yu kurmuştur. Bu yayınevi, Klasik Dönem
müziğinin önde gelen bestecilerinin eserlerinin yayımlanmasında önemli rol oynamıştır.
3.3. Klasik Dönem Süslemeleri
Müzikte süsleme, bir ana nota ile ilişkili bir dizi yardımcı notanın ya da melodinin daha anlamlı olmasını
sağlamak amacıyla melodiye notalar eklenmesidir. Klasik Dönemde süslemeler, Barok Döneme oranla
daha az kullanılmıştır. Barok Dönemin abartılı ve süslemeli anlatımına karşın Klasik Dönemde kullanılan
süslemeler daha sadedir.
1780’lerden sonra müzik yazımının gelişmesi ile müzik edisyonlarının baskıları oldukça ucuz bir maliyetle
basılmıştır ve el yazması notaların satışları da bu oranda düşmüştür. Bu sayede süslemelerin el yazısı ile
yanlış kopyalanma ihtimali de azalmıştır. Süslemeler belli bir standarda oturtulmaya çalışılmıştır. Süsleme
işaretleri 18. yy.ın sonlarına doğru uluslararası şekilde onaylanmıştır.
Barok Dönemde kullanılan süsleme işaretlerinin Klasik Dönemde gösterimi appoggiatura (apocatura) hariç
değişmemiştir. Leopold Mozart, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Joseph Haydn ve Carl Philipp Emanuel
Bach (Karl Filip Emanuel Bah), eserlerinde süslemeleri etkin bir biçimde kullanan besteciler olarak kabul
edilir. Aşağıda Klasik Dönemde sıklıkla kullanılan süslemelerden örnekler verilmiştir.
• Tril: Bir nota ile onun tam ses ya da yarım ses üstündeki (komşu) notanın öngörülen bir süre içerisinde
birbiri ardına seslendirilmesidir. Barok Dönemde tüm triller yardımcı notadan başlayıp ana notaya
doğru çözümlenmiştir. Klasik Dönemde ise dönüşlü bir son daha yaygın hâle gelmiştir ancak trili, üst
yardımcı sesten başlatma uygulaması devam etmiştir.
Gösterim Biçimleri Çalınışı
Ÿ
w Üst yardımcı ses Dönüşlü son
Ÿ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ
w œ œ œ
Ÿ
™ œ œ
œ
56