Page 73 - ÇALGI EĞİTİMİ TAR | 11
P. 73

MUGAM İCRASI II






                                           3. MUGAM İCRASI II




                                 Azerbaycan  bayat-ı  şiraz  mugamını  araştırınız. Ulaştığınız bilgilerden  oluşan  bir
                    Hazırlık     sunum hazırlayınız.
                   Çalışması






                    3.1. Bayat-ı Şiraz Mugamı



                         Bayat-ı şiraz, Azerbaycan müziğinin yedi esas mugamından biridir. Bayatı, kelime anlamı olarak
                  ağıt anlamındadır. Gamlı ve acılı zamanlarda söylenen, çalınan ezgilere bayatı denmişti . Şiraz ise İran’
                  da bir şehrin adıdır. Bayat-ı şiraz mugamı dinleyicide keder hissi uyandırır.

                         Bayat-ı şiraz mugamı, 1-1-1/2 formülü üzerine kurulmuş (iki tam ve bir yarım sesten oluşan 4
                  sesli dizi), orta yarım ses aracılığı ile bağlanmış iki birleşik tetrakorttan meydana gelmektedir.

                         Bayat-ı şiraz mugamı; berdaşt, mayeyi bayat-ı şiraz, nişibi-feraz, bayat-ı isfahan, zil bayat-ı şiraz
                  haveran, uzzal, dilruba, bayat-ı şiraz ayak şubelerinden oluşur.

                                               Bayat-ı Şiraz Mugamı Ses Sırası














                    1 Sol: Ses sırasının birinci perdesi. Buradan yukarıya doğru mayeye sıçrama yapmak mümkündür.

                    2  La: Bu perdeden karara ve üst taşıyıcı sesi olan “re” sesine sıçrama yapmak mümkündür.
                    3 Si: Bu perdeden kararın üst taşıyıcı sesi olan “re” sesine sıçrama yapmak mümkündür.
                       Do: Karar (maye). Azeri mugamlarında karar sesi ses sırasının dördüncü sesine de denk düşer.
                    4  Bu perdeden yukarıya doğru dörtlü ve beşlisine, aşağıya doğru “la” ve “sol” perdesine sıçrama
                       yapılabilir.
                    5 Re: Bu perdeden yukarıya doğru “sol” ve “la” sesine, aşağıya doğru kararın alt yardımcı sesi olan
                       si perdesine sıçrama yapmak mümkündür.
                    6 Mi  bemol:  Bu  perdeden  yukarıya  doğru  “la”  sesine,  aşağıya  doğru  mayeye  (karara)  sıçrama
                       yapmak mümkündür.
                    7 Fa: Bu perdeden aşağıya doğru “si” ve “do” (karar) perdesine sıçrama yapmak mümkündür.

                    8 Sol: Bu perdeden aşağıya doğru kararın üçlüsü olan “mi” bemol perdesine, kararın üst taşıyıcı
                       sesi olan “re” perdesine ve karar sesine sıçrama yapılabilir.
                    9 La: Bu perdeden sadece kararın üst beşlisi olan “sol” sesine sıçrama yapılabilir.






   72
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78