Page 71 - THM KORO (ORTAK -TSM ) 11
P. 71
Dilsiz kaval Bilgi Notu
Zurna Bu yörenin türküleri makam yapısı ve ezgisel özellik-
Yörede
Yaygın Davul leriyle çok geniş bir coğrafyaya ait kültürel birikimin incelik-
Olarak leriyle doludur. Rumeli Türküleri denince makamsal yapıdaki
Kullanılan Kabak kemane halk müzikleri akla gelmektedir. Notaları ile tespit edilmiş
Çalgılar çok sayıdaki Rumeli türküsünde Türk sanat müziği makamla-
Zilli maşa rının kullanıldığı görülür. Pek çoğu anonim olan bu türkülerde
makam seyir özellikleri TSM ile tamamen örtüşen bir yapıda-
Def dır. Rumeli türkülerinde en çok kullanılan hüseynî makamıdır.
Bunun yanında hicaz, segâh, uşşak, rast, kürdî, saba, mahur,
Bağlama muhayyer, hüzzam, acemaşiran, bayati, nişaburek, şehnaz,
nikriz, acemkürdi, nevâ, sabâ makamları da sıkça kullanılır.
Bu yöre türkülerinde, çok sesli unsurlarla Batı müziği tonali-
tesine yakın nihavent ve buselik gibi makamların kullanılma-
dığı görülür.
Etkinlik 2
Verilen Rumeli yöresine ait türkülerin bonasını ve solfejini yaptıktan sonra toplu söyleme kurallarına
uyarak doğru ve temiz bir biçimde seslendiriniz.
TUNA NEHRİ AKMAM DİYOR
Yöresi : Rumeli Derleyen : Muzaffer Sarısözen
Kaynak Kişi: Yöre Ekibi Notaya Alan: Muzaffer Sarısözen
1. 2. 3.
TUNA NEHRİ AKMAM DİYOR DÜŞMAN TUNA’YI ATLADI KILINCIMI VURDUM TAŞA
KENARIMI YIKMAM DİYOR KARAKOLLARI YOKLADI TAŞ YARILDI BAŞTAN BAŞA
ÜNÜ BÜYÜK OSMAN PAŞA OSMAN PAŞANIN KOLUNDAN ÜNÜ BÜYÜK OSMAN PAŞA
PİLEVNE’DEN ÇIKMAM DİYOR BEŞBİN TOP BİRDEN PATLADI ASKERİNLE BİNLER YAŞA
70 YÖRELER ve TÜRKÜLERİMİZ