Page 146 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO | 11
P. 146

!     lıptır. Türk müziği eserleri genellikle “sözlü müzik eserleri” ve “saz eserleri” olmak üzere iki form
                            Müzikte form, bir şiirin veya müzik eserinin estetik kurallar içinde yazılmasını sağlayan ka-

                        başlığı altında toplanır.
                            Yürük semai formu, klasik müziğimizin en hareketli beste şekillerinden biridir. Klasik fasılda
              saz semaisinden önce icra edilen son güfteli eserdir. Sözleri dört mısradır. Divan edebiyatındaki gazellerin
              dörtlükleri yürük semai (6/4) usulüyle ve terennümlü olarak bestelenir. Yalnız aynı adı taşıyan usul ile, başka
              usul kullanılmadan ölçülebilir. Nadiren değişmeli (usul geçkili) olabilir. Beste yapımında çok kullanılmış bir
              formdur.
                     Değişik türleri olmakla beraber en çok dört mısraya, ikişer mısralı iki bende veya haneye ayrılmıştır.
              Her mısradan sonra terennüm gelir. Bu nedenle birinci, ikinci ve dördüncü mısraların besteleri aynıdır. Üçüncü
              mısra meyanı teşkil eder. Bestesi diğer mısralardan farklıdır ve makam geçkileri bu bölümde yapılır. Yürük
              semailer, gerektiğinde nakış olarak da icra edilebilir. Yürük semai formunun şekli şu şekildedir:
                     A+B: Birinci mısra + Terennüm
                     A+B: İkinci mısra + Terennüm
                     C+B: Üçüncü mısra + Terennüm (meyan)
                     A+B: Dördüncü mısra +Terennüm













 Eser İcra ÇalişmalariEser İcra Çalışmaları                                              Eser İcra Çalışmaları  145
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151