Page 146 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO | 11
P. 146
! lıptır. Türk müziği eserleri genellikle “sözlü müzik eserleri” ve “saz eserleri” olmak üzere iki form
Müzikte form, bir şiirin veya müzik eserinin estetik kurallar içinde yazılmasını sağlayan ka-
başlığı altında toplanır.
Yürük semai formu, klasik müziğimizin en hareketli beste şekillerinden biridir. Klasik fasılda
saz semaisinden önce icra edilen son güfteli eserdir. Sözleri dört mısradır. Divan edebiyatındaki gazellerin
dörtlükleri yürük semai (6/4) usulüyle ve terennümlü olarak bestelenir. Yalnız aynı adı taşıyan usul ile, başka
usul kullanılmadan ölçülebilir. Nadiren değişmeli (usul geçkili) olabilir. Beste yapımında çok kullanılmış bir
formdur.
Değişik türleri olmakla beraber en çok dört mısraya, ikişer mısralı iki bende veya haneye ayrılmıştır.
Her mısradan sonra terennüm gelir. Bu nedenle birinci, ikinci ve dördüncü mısraların besteleri aynıdır. Üçüncü
mısra meyanı teşkil eder. Bestesi diğer mısralardan farklıdır ve makam geçkileri bu bölümde yapılır. Yürük
semailer, gerektiğinde nakış olarak da icra edilebilir. Yürük semai formunun şekli şu şekildedir:
A+B: Birinci mısra + Terennüm
A+B: İkinci mısra + Terennüm
C+B: Üçüncü mısra + Terennüm (meyan)
A+B: Dördüncü mısra +Terennüm
Eser İcra ÇalişmalariEser İcra Çalışmaları Eser İcra Çalışmaları 145