Page 43 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO | 11
P. 43

2.5.   Kürdili-hicazkâr Makamı


                                                                                    Yerinden    Kız neyi akordu
























                  Dizisi:  Rastta hicazkâr makamı dizisinin yerini yine rastta kürdî dizisine bırakmasıyla oluşur.  Arel-Ezgi sistemine
           göre kürdili hicazkâr makamı, kürdî makamı dizisinin rast perdesi üzerindeki inici şeddidir. Makamı terkip eden Hacı Arif
           Bey’in eserlerinde yukarıdaki tariften tamamen farklı şekillerde kullanılmıştır.





                          Kararı:   Rast perdesidir.


                         Güçlüsü:   Gerdaniye, ikinci derece çargâh perdesidir.


                          Yedeni:   Acem-aşiran perdesidir.

                           Seyri:   İnicidir.


                        Donanım:    Si küçük mücennep bemol, mi küçük mücennep bemol, la küçük mücennep bemoldür.






                                           Perdelerin Türk müziğindeki isimleri








                        Acem-aşiran  Rast  Nim Zirgüle  Kürdî  Çargâh  Neva   Nim Hisar  Acem      Gerdaniye










                  Dizinin seyri: Seyre gerdaniyede bûselik geçkisiyle başlanır. Nevada hicaz ve hicazkâr dizisinin sesleri gösterilir.
           Gerdaniyede kürdî geçkisi yapılarak makamın kürdîli kısmına geçilir. Çargâhta bûselikli yarım karar yapılır. Rast perdesinde,
           inici kürdîyle devam eden gezintide diğer uygun geçki ve asma kararlar yapıldıktan sonra rast perdesinde kürdîli karar verilir.



           42   Makam ve Usul Uygulamaları                                                                                                                                                                 Makam ve Usul Uygulamaları
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48