Page 43 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO | 11
P. 43
2.5. Kürdili-hicazkâr Makamı
Yerinden Kız neyi akordu
Dizisi: Rastta hicazkâr makamı dizisinin yerini yine rastta kürdî dizisine bırakmasıyla oluşur. Arel-Ezgi sistemine
göre kürdili hicazkâr makamı, kürdî makamı dizisinin rast perdesi üzerindeki inici şeddidir. Makamı terkip eden Hacı Arif
Bey’in eserlerinde yukarıdaki tariften tamamen farklı şekillerde kullanılmıştır.
Kararı: Rast perdesidir.
Güçlüsü: Gerdaniye, ikinci derece çargâh perdesidir.
Yedeni: Acem-aşiran perdesidir.
Seyri: İnicidir.
Donanım: Si küçük mücennep bemol, mi küçük mücennep bemol, la küçük mücennep bemoldür.
Perdelerin Türk müziğindeki isimleri
Acem-aşiran Rast Nim Zirgüle Kürdî Çargâh Neva Nim Hisar Acem Gerdaniye
Dizinin seyri: Seyre gerdaniyede bûselik geçkisiyle başlanır. Nevada hicaz ve hicazkâr dizisinin sesleri gösterilir.
Gerdaniyede kürdî geçkisi yapılarak makamın kürdîli kısmına geçilir. Çargâhta bûselikli yarım karar yapılır. Rast perdesinde,
inici kürdîyle devam eden gezintide diğer uygun geçki ve asma kararlar yapıldıktan sonra rast perdesinde kürdîli karar verilir.
42 Makam ve Usul Uygulamaları Makam ve Usul Uygulamaları