Page 19 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI (THM) 11
P. 19
2.1. 2 ZAMANLIDAN 7 ZAMANLIYA KADAR USULLER
HAZIRLIK
1. Ritim ve ölçü kavramlarını Genel Ağ'dan araştırınız. Öğrendiklerinizi arkadaşlarınız-
la paylaşınız.
USUL
Vuruş süreleri birbirine eşit olan veya olmayan, kuvvetli, yarı kuvvetli ve zayıf za-
manlardan meydana gelen ritim kalıplarına usul denilmektedir. Portenin başında do-
nanımdan hemen sonra üst üste yazılmış olan rakamlar usul rakamlarıdır. Usulde
üstteki rakam; usulün kaç zamanlı olduğunu, alttaki rakam ise birimi yani usulün hı-
zını gösterir. Türk müziğinde buna mertebe denilmektedir. Aynı rakamlarla ifade edi-
len farklı usul kalıpları bulunduğu için usul isimleri notanın sol üst köşesinde belirtilir.
Usullerin her vuruşuna darp ismi verilir. Kuvvetli ve zayıf vuruşlar düm, tek, te-ke, tek-ka,
ta-hek gibi hecelerle ifade edilir.
2.1.1. Nim Sofyan Usulü
2 zamanlıdır. 2/4’lük ve 2/8’lik değerlerde vurulur.
2 düm 2 düm
4 tek 8 tek
Nim sofyan usulünün 2/4’lük vuruluşu Nim sofyan usulünün 2/8’lik vuruluşu
1. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Nim sofyan usulünde yazılmış Darıldın mı Gülüm Bana isimli anonim rast şarkıyı, Ulvi Bara-
dan’a ait Yemeni Bağlamış Telli Başına isimli nihavent şarkıyı ve Gündoğdu Duran’a ait Gözleri
Aşka Gülen isimli nihavent şarkıyı dinleyiniz ve usulün darplarına dikkat ediniz.
2. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Kevser Hanım’a ait nihavent longayı dinleyerek nim sofyan usulünü vurunuz.
18