Page 69 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI (THM) 11
P. 69
Acemaşiran makamı perdeleri; acemaşiran, rast, dügâh, kürdi, çargâh, nevâ, hüseyni ve
acemdir.
Acem Hüseyni Neva Çargâh Kürdi Dügâh Rast Acemaşiran Hüseyniaşiran ( )
4.1.3. Çargâh, Mahur ve Acemaşiran Makamlarının Karar, Yeden ve Güçlü
Perdeleri
Çargâh makamının karar, yeden, güçlü perdeleri ve seyri şöyledir:
Karar: kaba çargâh
Yeden: kaba buselik
Güçlü: rast
Seyir: inici
Mahur makamının karar, yeden, güçlü perdeleri ve seyri şöyledir:
Karar: rast
Yeden: geveşt
Güçlü: 1. derece gerdaniye, 2. derece neva
Seyir: inici
Acemaşiran makamının karar, yeden, güçlü perdeleri ve seyri şöyledir:
Karar: acemaşiran
Yeden: hüseyniaşiran
Güçlü: 1. derece acem, 2. derece çargâh
Seyir: inici
ATATÜRK VE MÜZİK GÖRÜŞÜ
Türk devriminin müzik görüşü, en derin anlamlı anlatımını Atatürk’ün sözlerinde bulmuş-
tur. Bu söylemler aynı zamanda Türk müziğindeki hedefin de belirleyicisidir. Müziğin insan
yaşantısındaki yerini ve önemini temel alarak 14 Ekim 1925’te İzmir Kız Okulunda yaptığı ko-
nuşmada:
“Hayatta musiki lazım mıdır?” diye sorar ve şöyle devam eder:
“Hayatta musiki lazım değildir. Çünkü hayat bir musikidir. Musiki ile alakası olmayan mah-
lukat insan değildir. Eğer mevzubahis olan hayat, insan hayatı ise musiki mutlaka vardır. Mu-
sikisiz hayat zaten mevcut olamaz. Musiki hayatın neşesi, ruhu, sevinci ve her şeyidir. Yalnız
musikinin türü düşünmeye ve irdelenmeye değerdir.”
Ogün Atilla BUDAK
(Türk Müziğinin Kökeni-Gelişimi)
68