Page 69 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI (THM) 11
P. 69

Acemaşiran makamı perdeleri; acemaşiran, rast, dügâh, kürdi, çargâh, nevâ, hüseyni ve
               acemdir.











                       Acem      Hüseyni   Neva    Çargâh    Kürdi   Dügâh    Rast     Acemaşiran  Hüseyniaşiran  (   )







                    4.1.3. Çargâh, Mahur ve Acemaşiran Makamlarının  Karar, Yeden ve Güçlü
                          Perdeleri

                    Çargâh makamının karar, yeden, güçlü perdeleri ve seyri şöyledir:
                  Karar: kaba çargâh
                  Yeden: kaba buselik
                  Güçlü: rast
                  Seyir: inici


                    Mahur makamının karar, yeden, güçlü perdeleri ve seyri şöyledir:
                  Karar: rast
                  Yeden: geveşt
                  Güçlü: 1. derece gerdaniye, 2. derece neva
                  Seyir: inici


                    Acemaşiran makamının karar, yeden, güçlü perdeleri ve seyri şöyledir:
                  Karar: acemaşiran
                  Yeden: hüseyniaşiran
                  Güçlü: 1. derece acem, 2. derece çargâh
                  Seyir: inici






                                                       ATATÜRK VE MÜZİK GÖRÜŞÜ

                         Türk devriminin müzik görüşü, en derin anlamlı anlatımını Atatürk’ün sözlerinde bulmuş-
                      tur. Bu söylemler aynı zamanda Türk müziğindeki hedefin de belirleyicisidir. Müziğin insan
                      yaşantısındaki yerini ve önemini temel alarak 14 Ekim 1925’te İzmir Kız Okulunda yaptığı ko-
                      nuşmada:
                         “Hayatta musiki lazım mıdır?” diye sorar ve şöyle devam eder:
                         “Hayatta musiki lazım değildir. Çünkü hayat bir musikidir. Musiki ile alakası olmayan mah-
                      lukat insan değildir. Eğer mevzubahis olan hayat, insan hayatı ise musiki mutlaka vardır. Mu-
                      sikisiz hayat zaten mevcut olamaz. Musiki hayatın neşesi, ruhu, sevinci ve her şeyidir. Yalnız
                      musikinin türü düşünmeye ve irdelenmeye değerdir.”

                                                                                   Ogün Atilla BUDAK
                                                                        (Türk Müziğinin Kökeni-Gelişimi)



                                                           68
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74