Page 49 - UT (THM) 11
P. 49

TEKNİK ÇALIŞMALAR









                                         İYİ                           KÖTÜ







             Şekil 2.4: Klavyede vibrato görünümü


        5. Basınç hep aynı şiddette olmalıdır.



           Vibrato Çalışmaları



            Klasik vibratodan başka ihtiyatla kullanılması gereken iki vibrato tekniği daha vardır:

        1.  Özellikle naylon tellerdeki seslerde daha belirgin bir vibrato elde etmek için basan parmak çok kısa bir
           mesafede iki yana kaydırılır. Bu mesafe 2 mm’yi geçmemelidir (şekil 2.5).Daha geniş bir aralıkta gider ge-
           lirse baygın, yayık bir ses oluşur. Bazı icracılar istedikleri perdeyi bulamama endişesi ile bazıları da daha

           tesirli bir ses elde etmek için geniş kaydırmayı kullanır. Bu cins vibrato yaparken çok dikkatli olunmalıdır.
           Kol, ön kol, bilek, el ve parmaklarda kasılma ve sertlik olmamalıdır. İlk zamanlarda çok zor gelen vibrato-

           yu, uzun zaman içinde devamlı, dikkatli çalışmalarla yumuşak ve dengeli hâle getirebilirsiniz.














                                        Şekil 2.5: Klavyede vibratonun yapılışı
           Bu iki cins vibrato, birkaç parmak basarken yapılabilir.

        2.  Açık telde birinci parmak, eşiğin hemen yanına değip kalkarak (basmadan) vibrato yapılabilir. Değme nok-
           tasının eşiğe çok yakın olmasına ve parmağı teli bastırmamasına dikkat edilmelidir. Bu değme, teli sustur-
           mayacak şekilde olmalıdır. Basan parmağın hemen yanından da aynı şekilde vibrato elde edilebilir (şekil

           2.6). Daha çok bağlamada kullanılan bu tekniği, ölçü kaçırmadan üslubu uygun olan eserlerde dozunda
           yapılmalıdır.












                                      Şekil 2.6: Klavyede vibratonun yapılışı
  46                                                                                                           47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54