Page 57 - UT (THM) 11
P. 57

TEKNİK ÇALIŞMALAR


             2.2. Legato Çalışmaları




             2.2.1. Legatonun Tanımı



         Utta gerçek legato (bağlı icra), öncekine bağlanacak sese mızrap vurmadan yapılır. İnici ve çıkıcı legato, ayrı
         tekniklerle elde edilir. Bu çeşit icra yine legato bağı işareti ile gösterilir. Ancak lavta ve klasik gitar müzik

         yazısında yalnızca bağ işareti bu tür legatoyu gösterir.  Daha önceden yazılmış notalardaki bağ işaretlerinin
         yorumu, icracıya kalmıştır. Zaten pek çok notada bağ işaretleri bile konmamıştır.



             2.2.2. Ut İcrasında Legato Uygulaması




           A) Çıkıcı Legato



         İlk ses, normal şekilde mızrap vurarak duyrulur. Ona bağlanacak ikinci sesin perdesine sol el dördüncü par-
         makla basılır (mızrap vurmadan). Açık tel sesinin titreşmesi üzerine bu yeni sesin titreşimi bağlanarak uzar.

         İlk sesi gereken volümde elde ettikten sonra  bağlı çıkacak sesin kuvvetle duyulabilmesi için parmağın sert
         ve kuvvetli şekilde basması adeta çekiç gibi vurması gerekir. Bu sert vuruşu yapacak parmağı telden fazla
         uzaklaştırmaya gerek yoktur.





              2. ETKİNLİK      Aşağıdaki etüdü legato tekniğine uygun olarak ve özellikle parmak numaralarına
                               dikkat ederek çalınız.


















              3. ETKİNLİK      Aşağıda verilen alıştırmayı çalarken bağlı notaların aynı değerde olduğuna dikkat
                               ediniz. Birinci notanın zamanı dolmadan ikinci perdeye basmayınız.
















  54                                                                                                           55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62