Page 57 - UT (THM) 11
P. 57
TEKNİK ÇALIŞMALAR
2.2. Legato Çalışmaları
2.2.1. Legatonun Tanımı
Utta gerçek legato (bağlı icra), öncekine bağlanacak sese mızrap vurmadan yapılır. İnici ve çıkıcı legato, ayrı
tekniklerle elde edilir. Bu çeşit icra yine legato bağı işareti ile gösterilir. Ancak lavta ve klasik gitar müzik
yazısında yalnızca bağ işareti bu tür legatoyu gösterir. Daha önceden yazılmış notalardaki bağ işaretlerinin
yorumu, icracıya kalmıştır. Zaten pek çok notada bağ işaretleri bile konmamıştır.
2.2.2. Ut İcrasında Legato Uygulaması
A) Çıkıcı Legato
İlk ses, normal şekilde mızrap vurarak duyrulur. Ona bağlanacak ikinci sesin perdesine sol el dördüncü par-
makla basılır (mızrap vurmadan). Açık tel sesinin titreşmesi üzerine bu yeni sesin titreşimi bağlanarak uzar.
İlk sesi gereken volümde elde ettikten sonra bağlı çıkacak sesin kuvvetle duyulabilmesi için parmağın sert
ve kuvvetli şekilde basması adeta çekiç gibi vurması gerekir. Bu sert vuruşu yapacak parmağı telden fazla
uzaklaştırmaya gerek yoktur.
2. ETKİNLİK Aşağıdaki etüdü legato tekniğine uygun olarak ve özellikle parmak numaralarına
dikkat ederek çalınız.
3. ETKİNLİK Aşağıda verilen alıştırmayı çalarken bağlı notaların aynı değerde olduğuna dikkat
ediniz. Birinci notanın zamanı dolmadan ikinci perdeye basmayınız.
54 55