Page 133 - ÇALGI EĞİTİMİ | UT 11
P. 133
N
nim : Yarım demektir.
P
peşrev : Sözlükte “önde giden, önde yer alan” anlamındaki peşrev; Türk saz müziğinin
öncelikli formudur. Klasik fasıllar peşrev ile başlar. Büyük usullerde bestelenir.
Genellikle 4 hane olur ve aralarında teslim hanesi çalınır.
S
saz semaisi : Türk saz müziğinde peşrevden sonra en önemli formu. Genellikle aksak semâî
(on zamanlı) usulünde, dört haneden oluşur, hane aralarında teslim hanesi çalınır.
Klasik faslın sonunda icra edilir.
sengin semai : Türk müziği usul ve form adıdır. Yürük semâî usulüyle aynı zamanlı ve kalıpta olma-
sına karşın farkı; yürük semâi’nin 6/8 lik sengin semâi’nin 6/4 lük mertebeyle yazıl-
masıdır. Biri hızlı öteki yavaştır.
sofyan : 4 zamanlı usul adı. Üç darplıdır. (düüm te ke) şeklinde vurulur.
süpürde ney : Bir ses akort adı. Dügah perdesi piyanoda re’ye karşılık gelir.
Y
yeden : Türk müziğinde bir makamın karar sesinin alt(pest) perdesidir. Makam seyri
karara giderken alt perdeyi kullanıp karar perdesinde karar ederse, buna yedenli
kara denir.
yürük semai : Türk müziğinde hem 6 zamanlı usulün adı hem de form adıdır.
131