Page 133 - ÇALGI EĞİTİMİ | UT 11
P. 133

N
           nim             : Yarım demektir.

           P
           peşrev          : Sözlükte “önde giden, önde yer alan” anlamındaki peşrev; Türk saz müziğinin

                                     öncelikli formudur. Klasik fasıllar peşrev ile başlar. Büyük usullerde bestelenir.
                                     Genellikle 4 hane olur ve aralarında teslim hanesi çalınır.

           S
           saz semaisi    : Türk saz müziğinde peşrevden sonra en önemli formu. Genellikle aksak semâî

                                        (on zamanlı) usulünde, dört haneden oluşur, hane aralarında teslim hanesi çalınır.
                                     Klasik faslın sonunda icra edilir.

           sengin semai  : Türk müziği usul ve form adıdır. Yürük semâî usulüyle aynı zamanlı ve kalıpta olma-
                                     sına karşın farkı; yürük semâi’nin 6/8 lik sengin semâi’nin 6/4 lük mertebeyle yazıl-

                                     masıdır. Biri hızlı öteki yavaştır.
           sofyan           : 4 zamanlı usul adı. Üç darplıdır. (düüm te ke) şeklinde vurulur.

           süpürde ney    : Bir ses akort adı. Dügah perdesi piyanoda re’ye karşılık gelir.
           Y

           yeden            : Türk müziğinde bir makamın karar sesinin alt(pest) perdesidir. Makam seyri
                                      karara giderken alt perdeyi kullanıp karar perdesinde karar ederse, buna yedenli

                                      kara denir.
           yürük semai    : Türk müziğinde hem 6 zamanlı usulün adı hem de form adıdır.





































                                                                                                             131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136